چگونه می‌توانید با صرف کم‌ترین هزینه تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید؟ کسب و کارهای بزرگ از چه روش‌هایی برای ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با کاربران خود استفاده می‌کنند؟ یکی از روش‌های بسیار تاثیرگذار و در عین حال کم هزینه استفاده از خدمات تولید محتوا است. تولید محتوا در واقع به انتشار انواع مطالب مفید در زمینه‌های گوناگون اشاره دارد. از جمله شاخه‌های بازاریابی محتوا می‌توان به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی اشاره داشت. شبکه‌های اجتماعی به دلیل استقبال فوق‌العاده کاربران اینترنت و محبوبیت بالا به مکانی عالی برای پیاده‌سازی برنامه‌های بازاریابی تبدیل شده‌اند. کسب و کارهای زیادی وجود دارند که هر روزه در تلاش برای وسعت بخشیدن به حساب کاربری خود در انواع شبکه‌های اجتماعی هستند. فعالیت صحیح و موثر در سوشال مدیاها می‌تواند موجب ارتباط نزدیک مخاطبان با کسب و کار شما و در نتیجه افزایش محبوبیت و درآمدتان شود.

در بازاریابی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی باید به مسائل گوناگونی از جمله نوع محتوا توجه داشت. هر یک از انواع محتوا مخاطبان خاص خود را دارند و می‌توانند به شیوه‌ای خاص پیام مورد نظر شما را منتقل کنند. بهتر است اشاره کنیم که تولید محتوا برای سوشال مدیا کار متخصصان و افراد باتجربه در این زمینه است. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک با کمک تیم‌های تولید محتوا و آژانس‌های بازاریابی دیجیتال این هدف را دنبال می‌کنند. بهتر است در تولید محتوا برای انواع شبکه‌های اجتماعی به نکاتی از قبیل زمان انتشار محتوا و استراتژی محتوایی خود توجه داشته باشید. متخصصان تولید محتوا می‌توانند به تبیین بهترین استراتژی محتوایی به شما کمک کنند. تعرفه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی با توجه به انتظارات شما و همچنین تخصص و اعتبار مجموعه مقابل بستگی تعیین می‌شود. در ادامه به بررسی بیش‌تر نکات مهم در این زمینه می‌پردازیم.

اهمیت تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی را می‌توان از جمله ابزارهای بسیار مهم در بازاریابی و بهینه‌سازی سایت‌های اینترنتی دانست. شبکه‌های اجتماعی دارای پتانسیل‌های بزرگی هستند که می‌توانند به مدیران کسب و کارها کمک کنند به سود حداکثری دست پیدا کنند. اهمیت تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی آنچنان زیاد است که می‌توان آن را به گنجینه‌ای از طلا برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک تشبیه کرد. بسیاری از مخاطبان کسب و کار شما را دنبال می‌کنند زیرا به محتوای آن علاقمند هستند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بهترین وسیله برای رساندن محتواهای مفید و جذاب شما به مخاطبان باشند. علاوه بر این مخاطبان می‌توانند از طریق صفحه شما در شبکه اجتماعی به وبسایت یا وبلاگتان دسترسی پیدا کرده و تبدیل به یکی از مشتریان وفادارتان شوند. بدین ترتیب استفاده از این فرصت طلایی می‌تواند شرایطی شگفت‌انگیز برای افزایش ترافیک و فروش کسب و کار شما باشد.

نکته دیگر آن است که تولید محتوای جذاب و کاربردی در سوشال مدیاها فرصتی ایجاد می‌کند که کاربران محتوای مورد علاقه خود را با دیگر دوستان و آشنایان خود به اشتراک گذاشته و بدین وسیله موجب افزایش تعداد مخاطبان شما شوند. محتوای شما تا ابد در شبکه‌های اجتماعی باقی مانده و می‌تواند هر دفعه بدون هیچگونه دخالتی از سوی شما مخاطبین بیش‌تری را با کسب و کارتان آشنا کند. به همین دلیل است که این مسئله برای صاحبان و مدیران کسب و کارهای بزرگ و کوچک از اهمیت زیادی برخوردار است.

انواع تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

مسئله‌ای که بهتر است در مسیر تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی به آن توجه داشته باشید این است که اثرگذاری این کار رابطه مستقیمی با کیفیت و نوع محتوای به کار رفته خواهد داشت. با توجه به این موضوع بهتر است پیش از هر چیز با انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی و اهمیت هر یک آشنایی کافی پیدا کنید. هر یک از انواع محتوا ضرورت خاصی داشته و برای افزایش کیفیت آن‌ها باید از تکنیک‌های مخصوص استفاده کنید. البته کار تولید محتوای سوشال مدیا معمولاً بر عهده متخصص این کار است. به همین دلیل هم بسیاری از کسب و کارها برای دریافت بهترین نتیجه به شرکت‌ها و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ باتجربه در این زمینه مراجعه می‌کنند. برخی از انواع محتواهای محبوب در شبکه‌های اجتماعی عبارت است از:

تصویر

یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال پیام مورد نظر استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط است. یک تصویر خوب می‌تواند تاثیرگذاری بیش‌تری نسبت به هزاران کلمه داشته باشد. تصاویر را می‌توان یکی از پراستفاد‌ه‌ترین موارد در شبکه‌های اجتماعی دانست. برخی از شبکه‌های اجتماعی از جمله پینترست یا اینستاگرام بر پایه استفاده از این نوع محتوا ایجاد شده‌اند. اگر قصد شما از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فروش محصول یا خدماتی خاص است استفاده از تصاویر اهمیتی دوچندان پیدا خواهد کرد. تصاویر جذاب و باکیفیت از محصولات می‌تواند بر نظر مشتری نسبت به محصول اثر زیادی داشته باشد.

اینفوگرافیک

اینفوگرافی‌ها را می‌توان از جمله محتواهای تصویری دانست که مخاطبان و علاقمندان خاص خود را دارند. با اینفوگرافیک‌ها می‌توانید حجم زیادی از اطلاعات را به شکلی جذاب در قالب تصویر به مخاطبان ارائه کنید. اینفوگرافی را می‌توان از انواع رو به رشد محتوا برای ارائه گزارش‌های مختلف دانست. این نوع محتوا به ویژه برای ارائه گزارش‌ها و مطالب آماری و تحقیقاتی بسیار مناسب است. اینفوگرافی‌ها به دلیل ارائه اطلاعات مفید به شکلی جذاب قابلیت بازنشر بالایی نیز دارند.

مسابقه و چالش

در سال‌های گذشته می‌توانیم به وضوح شاهد افزایش محبوبیت انواع مسابقات و چالش‌ها در شبکه‌های اجتماعی باشیم. این موضوع تحت حوزه گسترده‌تری با نام گیمیفیکیشن در بازاریابی شناخته می‌شود. شبکه‌های اجتماعی گوناگون از جمله توئیتر و اینستاگرام نیز قابلیت‌های زیادی در این زمینه فراهم کرده‌اند. طراحی چالشی جذاب و سرگرم‌کننده و دعوت از مخاطبان برای شرکت در آن می‌تواند کمک زیادی به جذب مخاطبین بیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی کند. می‌توانید برای برندگان چالش نیز جوایز و هدایای مختلفی تدارک ببینید.

ویدئو

استفاده از ویدئوهای جذاب و منحصر به فرد می‌تواند به تنهایی آینده کسب و کار شما را دگرگون کند. این نوع محتوا از طرفداران زیادی برخوردار است. تیم‌های تولید محتوای ویدئویی نیز همواره دست به ابداعات و خلاقیت‌های بیش‌تر برای افزایش اثرگذاری و کیفیت این نوع محتوا می‌زنند. نکته قابل توجه درباره این نوع محتوا کم بودن هزینه تولید آن با توجه به افزایش کیفیت دوربین‌های گوشی‌های تلفن همراه است. توجه داشته باشید که معمولاً ایده تولید محتوای ویدئویی اهمیت بیش‌تری نسبت به میزان کیفیت آن دارد. بدین ترتیب اگر ایده جذابی در این زمینه دارید بهتر است همین حالا دست به کار شده و دوربین گوشی خود را روشن کنید.

کتاب الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی از دیگر انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی هستند که روز به روز محبوبیت بیش‌تری پیدا می‌کنند. انتشار کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند ارزش و اعتبار زیادی برای کسب و کار شما به ارمغان آورد. کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند در هر موضوعی به ویژه آموزش‌های رایگان در زمینه کسب و کارتان باشند. این نوع محتوا می‌تواند نمایانگر تخصص شما در حوزه فعالیتتان نیز باشد.

نکات و عوامل موثر بر تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

با وجود آنکه سوشال مدیاها امروزه از جایگاه ویژه‌ای در زمینه بازاریابی و جذب مخاطبان برخوردار هستند؛ هیچگاه نباید از نکات و اصول مربوط به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی غافل شد. متاسفانه کسب و کارهای زیادی وجود دارند که علارغم حضور طولانی مدت در انواع شبکه‌های اجتماعی همچنان موفقیتی کسب نکرده و قادر به افزایش تعداد مخاطبان خود نبوده‌اند.

متخصصان و فعالان سلام محتوا در زمینه تولید محتوا برای سوشال مدیا به خوبی با نکات و اصول مربوط به آن آشنایی داشته و قادرند در کم‌ترین زمان بیش‌ترین رشد و موفقیت را برای کسب و کارهای کوچک به ارمغان آورند. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که هر یک از شبکه‌های اجتماعی موجود خصوصیات و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که باید در تولید محتوا به آن‌ها دقت داشت. برخی از نکات مهم در زمینه تولید محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی عبارت است از:

از استراتژی محتوا در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تولید محتوا برای سوشال مدیا به آن توجه داشته باشید استراتژی محتوایی است. استراتژی شبکه‌های اجتماعی این امکان را به بازاریابان محتوا می‌دهد که با نحوه ایجاد برند تجاری آشنایی بیش‌تری پیدا کرده و درآمد بیش‌تری را به ارمغان آورند. استراتژی شبکه‌های اجتماعی باید با استراتژی بازاریابی محتوا یکسان باشد تا بهترین نتیجه را تضمین کند. از جمله عناصر کلیدی و مهم در استراتژی محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اهداف کسب و کار
  • مخاطبان هدف
  • متن محتوا
  • تاکتیک‌های انتشار محتوا
  • سنجش میزان نزدیکی به هدف

بهتر است اشاره داشته باشیم که معمولاً استراتژی شبکه‌های اجتماعی با همکاری متخصصان و صاحبان کسب و کار تهیه و تنظیم می‌شود. تمام افراد فعال در زمینه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی باید تا پایان کار خود از استراتژی تبعیت کرده و تنها در صورت لزوم یا تغییر شرایط استراتژی را بهبود دهند.

در زمان‌های مناسب محتوای خود را بارگذاری کنید

از دیگر نکات بسیار مهمی که بسیاری از کسب و کارها به آن توجهی ندارند زمان مناسب برای بارگذاری محتوا است. مخاطبان هر یک از شبکه‌های اجتماعی در روزها و زمان‌هایی خاص حساب کاربری خود را بررسی کرده و به فعالیت در سوشال مدیا محبوب خود می‌پردازند. واضح است که انتشار محتوا در زمان‌های پرترافیک می‌تواند شانس بیش‌تری برای دیده شدن شما به همراه داشته باشد.

زمان مناسب برای انتشار محتوا به نوع شبکه اجتماعی، زمینه فعالیت کسب و کار شما، و همچنین مخاطبان هدفتان بستگی خواهد داشت. به طور مثال اگر مخاطبان هدف شما کارمند هستند، بهتر است محتواهای خود را در زمان صبح منتشر نکنید. زیرا کارمندان معمولاً عصر یا شب به شبکه‌های اجتماعی خود سر می‌زنند. متخصصان بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی در سلام محتوا می‌توانند به خوبی زمان مناسب برای انتشار محتواهای گوناگون را تعیین کنند.

از تکرار پرهیز کنید

گاهی ممکن است بخواهید در محتوای خود بر روی یک کلمه کلیدی خاص متمرکز شوید. بسیاری از افراد در این زمان دچار اشتباه تکرار می‌شوند و کلمه مورد نظر را بیش از اندازه به کار می‌برند. تکرار کلمات و ایده‌های مورد نظر آسان‌ترین راه برای انتقال پیام به مخاطبان است؛ اما این روش هیچگاه نتایج مناسبی در پی نخواهد داشت. سعی کنید محتوایی جذاب بنویسید و هیچگاه کلمات و عبارات مختلف را بیش از حد تکرار نکنید. علاوه بر این بهتر است محتواهایی کاملا یونیک و جدید منتشر کنید تا مخاطبان به مطالعه بیش‌تر مطالب صفحه اجتماعی شما تشویق شوند.

از کیفیت تصاویر و ویدئوها غافل نشوید

از دیگر نکات مهم برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی توجه به کیفیت تصاویر و ویدئوها است. اگر می‌خواهید مخاطبان شما از خواندن مطالب طولانی خسته نشده و توجه بیش‌تری از خود نشان دهند باید از تصاویر بزرگ‌تر و با کیفیت بیش‌تری استفاده کنید. به کار بردن عکس‌های جالب به طور قطع خوانندگان را به مطالعه متن مربوطه تشویق خواهد کرد. نه تنها استفاده از تصاویر، بلکه استفاده از دیگر عناصر گرافیکی نیز اهمیت زیادی دارد.

سعی کنید از تصاویر بزرگ با رزولوشن بالا استفاده کنید که با مطلب مورد نظر مرتبط نیز باشند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که استفاده از تصاویر باکیفیت در شبکه اجتماعی فیسبوک موجب افزایش میانگین 53 درصدی اشتراک‌گذاری‌ها شده است. علاوه بر این استفاده از تصاویر موجب افزایش 40 درصدی تعداد کامنت‌ها نیز شده است. می‌توانید برای تاثیرگذاری بیش‌تر از تصاویر مخصوصی که خود تهیه و طراحی کرده‌اید نیز استفاده کنید.

بهترین شبکه‌های اجتماعی برای تولید محتوا

همانطور که می‌دانید امروزه انواع گوناگونی از شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر دنیا وجود دارند که هر یک مخاطبان مخصوص خود را دارند. بسیاری از کاربران اینترنتی هر روزه به شبکه‌های اجتماعی محبوب خود سر می‌زنند تا از اخبار روز مطلع شده و مطالب مورد علاقه خود را مطالعه کنند. در میان تمام شبکه‌های اجتماعی موجود تعدادی از محبوبیت بیش‌تری برخوردار بوده و کاربران بیش‌تری نیز دارند. واضح است که فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی محبوب می‌تواند تاثیر بیش‌تری بر رشد و توسعه کسب و کار شما داشته باشد.

بهتر است هیچگاه فرصت طلایی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی تاپ و محبوب را از دست ندهید. البته به خاطر داشته باشید که تکنیک‌های تولید محتوا و جذب مخاطب در هر یک از سوشال مدیاها متفاوت بوده و نیازمند تجربه مخصوص به خود است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که برای این کار به بهترین و با تجربه‌ترین مجموعه‌های تولید محتوا مراجعه کنید. از جمله بهترین شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر دنیا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تلگرام
  • اینستاگرام
  • پینترست
  • توییتر
  • فیسبوک
  • یوتیوب
  • آپارات
  • لینکدین
  • دریبل

تعرفه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی چقدر است؟

یکی از مسائل مهمی که باید پیش از سفارش تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی به آن توجه داشته باشید تعرفه مربوط به این کار است. هر یک از شرکت‌ها و مجموعه‌های بازاریابی محتوا تعرفه‌های خاص خود را ارائه می‌دهند. در سلام محتوا می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کاملاً معقول بهترین نتیجه را دریافت کرده و در زمانی کوتاه تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید. قیمت تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی به عوامل گوناگونی وابسته است. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تعداد محتواهای مورد نیاز
  • نوع شبکه اجتماعی
  • نوع محتواهای مورد نظر
  • تبحر و تجربه تیم تولید محتوا
  • اعتبار، سابقه، و افتخارات آژانس تولید محتوا

هر یک از شبکه‌های اجتماعی مخاطبان مخصوص به خود را دارند. برای یافتن بهترین سوشال مدیا برای کسب و کارتان باید علاوه بر نوع فعالیت خود، مخاطبان هدف و سلیقه آنان را نیز مد نظر داشته باشید. مشاور بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

بله. به طور کلی استفاده از عناصر گرافیکی می‌تواند موجب افزایش جذابیت محتوا و جلب نظر مخاطبان شود. البته استفاده بیش از حد از انواع اموجی و شکلک می‌تواند اثرات منفی به دنبال داشته باشد.

در بسیاری از مواقع انتشار تصاویری بانشاط و جذاب از پشت صحنه کار می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند. بسیاری از مخاطبان نسبت به نحوه کار و شکل و شمایل محیط کاری شما کنجکاو هستند.

بهترین شرکت تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی باید علاوه بر اعتبار بالا تجربه زیادی در این زمینه داشته و از کمک متخصصان و افراد حرفه‌ای استفاده کند.

سه فاکتور مهم و کلیدی در تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی عبارتنداز:

  1. یکپارچگی محتوا: ثابت نگه داشتن طراح و لحن محتوا در طی زمان
  2. تداوم تولید محتوا: قطع نشدن روند تولید
  3. زمان بندی دقیق: تهیه جدول زمانی برای انتشار محتوا
  • اشتراک گذاری مطالبی که ارزش بالایی دارند.
  • مطالب را با هدف و منظور منتشر کنید.
  • سرتیترهای مهم انتخاب کنید.
  • عملکرد کلی خود را بهبود ببخشید.
  • به جهت ارتقای ارزش و قدرت کلید واژه‌ها از پست‌های بلند استفاده کنید.
  • به جهت ساخت بک لینک‌های بهتر از محتوای طولانی استفاده کنید.
  • برای مطالب وبلاگ خود از زمان بندی استفاده کنید.
  • بیشتر از عکس‌های بزرگ‌تر و بهتر استفاده کنید.
  • سعی کنید مطالب تکراری نگذارید.
  • از دکمه‌های اشتراک گذاری در پایین هر مطلب استفاده کنید.

به جهت تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی باید از یک استراتژی قوی استفاده کرد. با این کار می‌توان به بررسی رفتار مخاطب‌ها، سلیقه، علاقه‌مندی‌ها، جنسیت و دیگر موارد پرداخت. همچنین می‌توان محتوایی تولید کرد که هم برای کاربر مناسب باشد و هم موفقیت در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.

  1. فروش بهتر و افزایش درآمد
  2. اشتراک گذاری محتوای شما توسط کاربران
  3. آگاه شدن از نظرات مخاطب‌ها
  4. ایجاد تعامل با مخاطبان و پاسخ به سوالات آن‌ها
  5. جذب مشتری از سراسر دنیا

سعی کنید مطالبی بنویسید که از جذابیت کافی برخوردار باشد. جذابیت متن باعث می‌شود کاربران محتوای شما را به اشتراک بگذارند. داشتن استراتژی و هدف برای تولید محتوا بسیار مهم است. برای بهتر دیده شدن از هشتگ، عکس و کپشن‌های خاص استفاده کنید.