نکته‌ای کلیدی که می‌تواند میزان موفقیت و درآمد کسب و کارهای مختلف را افزایش دهد بیش‌تر دیده شدن است. اما چگونه می‌توان بیش‌تر به چشم مخاطبان آمده و توجه آن‌ها را به خود جلب کرد؟ ابزارهای زیادی وجود دارند که این امکان را در اختیار همگان از جمله کسب و کارها کوچک و بزرگ قرار می‌دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به شبکه‌های اجتماعی محبوب اشاره داشت. یکی از شبکه‌های اجتماعی موفق در ایران که توجه بسیاری از کاربران را نیز به خود جلب کرده است آپارات است. آپارات سیستم اشتراک ویدئو است و به همه مخاطبان خود اجازه می‌دهد محتواهای مورد نظر خود را که تناقضی با قوانین سایت ندارند با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته از منافع حاصل از ان استفاده کنند. با تولید محتوا در آپارات می‌توانید علاوه بر کسب درآمد مستقیم به شناخت بیش‌تر برند خود و در نتیجه افزایش میزان فروشتان نیز کمک کنید.

البته نکات زیادی برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا در آپارات وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید محتوای باکیفیت، توجه به عنوان، برچسب‌ها، توضیحات، و همچنین انتخاب دسته‌بندی‌های مناسب اشاره داشت. متخصصان ما در سلام محتوا می‌توانند با تکیه بر دانش، تخصص، و تجارب خود در این زمینه بهترین و باکیفیت‌ترین محتوا را به مخاطبان شما در آپارات ارائه دهند. در ادامه قصد داریم به بررسی بیش‌تر این شبکه اجتماعی و ترفندهای تولید محتوا در آن بپردازیم.

چرا باید در آپارات حضور داشته باشید؟

یکی از تحولاتی که گسترش تکنولوژی در سبک زندگی تمام افراد به وجود آورده است این است که دیگر کم‌تر کسی برای موضوعات مورد علاقه یا مورد نیاز خود به دنبال متن یا مقاله مربوطه می‌گردد؛ بلکه امروزه بسیاری از کاربران ترجیه می‌دهند به تماشای ویدئو مربوط به موضوع مورد نظر خود بپردازند. به طور کلی ویدئوها بیش‌تر از متن با احساسات انسان ارتباط برقرار کرده و در ذهن باقی می‌مانند. از این رو پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی گوناگون با هدف به اشتراک‌گذاری ویدئوهایی در تمامی موضوعات مورد علاقه کاربران به وجود آمده‌اند. از جمله این شبکه‌های اجتماعی که در ایران طراحی و عرضه شده است آپارات است. آپارات بخش بزرگی از نتایج جستجوی فارسی در گوگل را به خود اختصاص داده است. با توجه به این موضوع این شبکه اجتماعی را می‌توان بستری مناسب برای رشد و توسعه کسب و کارهای گوناگون و یا کسب درآمد دانست.

در حال حاضر افراد زیادی به شیوه‌های گوناگون در آپارات فعالیت می‌کنند. فعالیت و تولید محتوا در آپارات می‌تواند مزایای زیادی برای شخص شما و یا کسب و کارتان به دنبال داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

کسب درآمد از آپارات

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب فعالیت بسیاری از کاربران در این شبکه اجتماعی شده است امکان کسب درآمد به صورت مستقیم با آپلود ویدئوهای محبوب است. در واقع سیستم آپارات به هنگام نمایش هر یک از ویدئوهای خود به کاربران تبلیغاتی را پخش خواهد کرد. تولیدکنندگان محتوا می‌توانند بدین وسیله درآمد مناسبی از آپلود محتوای باکیفیت کسب کنند. با توجه به این موضوع مهم‌ترین بخش برای کسب درآمد از آپارات افزایش بازدید ویدئوها است. اگر بتوانید با ترفندهای مناسب بازدید ویدئوهای خود را افزایش دهید به طور قطع به درآمد بسیار مناسبی دست پیدا خواهید کرد. 

جذب مخاطبان و فروش بیش‌تر

از دیگر مزایای فعالیت در اپارات که نظر بسیاری از صاحبان و مدیران کسب و کارهای مختلف را به خود جلب کرده است امکان جذب مخاطبان بیش‌تر و در نتیجه افزایش فروش است. شما می‌توانید محتواهای باکیفیت در رابطه با کسب و کار خود طراحی و تولید کرده و آن را با نام برند خود در آپارات منتشر کنید. بسیاری از کاربران با تماشای این ویدئوها با برند شما آشنایی بیش‌تری پیدا کرده و در دسته مخاطبانتان قرار خواهند گرفت. البته برای جذب مخاطبان بیش‌تر می‌توانید از سیستم تبلیغات آپارات نیز استفاده کنید.

درباره سیستم کسب درآمد آپارات بیش‌تر بدانید

در گذشته سیستم درآمد آپارات بر اساس تعداد بازدیدها عمل می‌کرد. اما با بروز مشکلات گوناگون از جمله کیفیت پایین برخی از ویدئوها و همچنین بازدیدهای فیک این سیستم به مرور بهبود پیدا کرده و امروزه می‌توانید قوانین جدیدی را در آن مشاهده کنید. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که دو راه برای فعالیت و کسب درآمد در آپارات وجود دارد و این شبکه اجتماعی بر اساس نوع کاربری که انتخاب کرده‌اید به شما پول پرداخت خواهد کرد. به طور کلی دو نوع کاربر در آپارات وجود دارند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

تولیدکننده محتوا

تولیدکننده محتوا فردی است که تمام ویدئوها را خود تولید می‌کند. به طور مثال تولیدکننده محتوا می‌تواند یک کارتونیست یا یک فیلم‌بردار باشد که با مهارت و دانش خود محتوای جدیدی را طراحی و عرضه می‌کند. گیمرها نیز در صورت استفاده از وبکم در این بخش قرار خواهند گرفت. توجه داشته باشید که افزودن زیرنویس، میکس و ادیت ویدئو، و همچنین دوبله کردن آن تولید محتوا محسوب نخواهند شد. ویدئوهای آموزشی نیز تنها در صورتی در این دسته قرار می‌گیرند که چهره یا صدای مدرس در آن مشخص بوده و یک لوگو نیز بر روی ویدئو هک شود.

بازنشردهنده محتوا

بازنشرکننده محتوا فردی است که ویدئوها را از منابعی دیگر تهیه کرده و آن‌ها در کانال خود قرار می‌دهد. به طور مثال کانال‌هایی که در زمینه فیلم و سریال فعالیت می‌کنند در این دسته قرار می‌گیرند. برای آنکه در سیستم کسب درآمد آپارات عضو شوید ابتدا باید در این شبکه اجتماعی ثبت نام کرده و پس از قبول شرایط مشخص کنید که تولیدکننده یا بازنشردهنده محتوا هستید. توجه داشته باشید که درامد حاصل از بازنشر یا تولید محتوا در آپارات متفاوت بوده به ویدئوها و عملکرد کلی کانال شما بستگی خواهد داشت.

چگونه از تولید محتوا در آپارات درآمد بیش‌تری داشته باشیم؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم موضوع اصلی برای کسب درامد بیش‌تر از آپارات افزایش تعداد بازدیدکنندگان و مخاطبان است. اما چگونه می‌توانیم تعداد بازدیدهای ویدئوهای خود را افزایش دهیم؟ روش‌ها و ترفندهای زیادی وجود دارند که می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. چه تولیدکننده و چه بازنشردهنده محتوا باشید همچنان می‌توانید از این ترفندها استفاده کرده و رضایت کاربران را جلب کنید. برخی از روش‌ها و نکات مفید برای افزایش تعداد مخاطبان عبارت است از:

از عنوان‌های جذاب استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند تعداد بازدیدهای ویدئوهای شما را به سرعت افزایش دهد استفاده از عنوان مناسب است. عنوان ویدئو اولین چیزی است که می‌‌تواند نظر کاربران را جلب کرده و آن‌ها را به تماشای ویدئو تحریک کند. حتی اگر کیفیت و ارزش ویدئو شما بالا باشد، اگر عنوان مناسبی نداشته باشید احتمال کمی وجود دارد که بتوانید بازدید مناسبی از آن دریافت کنید. متخصصان تولید محتوا در آپارات همواره زمان زیادی را صرف انتخاب عنوان مناسب برای محتوای خود می‌کنند. برخی از ترفندهایی که می‌تواند عنوان شما را جذاب‌تر کند استفاده از اعداد، اسامی اشخاص و مکان‌های معروف، استفاده از جملات پرسشی، و همچنین به کار بردن جملات منفی است.

کاورهای جذاب برای ویدئوها طراحی کنید

یکی از امکانات مهمی که می‌توانید از آن برای افزایش تعداد بازدید ویدئوهای خود استفاده کنید طراحی کاورهای جذاب و اختصاصی است. زمانی که می‌خواهید ویدئو خود را آپلود کنید علاوه بر عنوان، برچسب، دسته‌بندی، و توضیحات، امکان انتخاب کاور نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. می‌توانید برای طراحی کاور تصویری از ویدئو گرفته و یا یک تصویر اختصاصی تهیه کنید. استفاده از کاور برای ویدئوهای آپارات می‌تواند کانال شما را زیباتر کرده، اعتبار کسب و کارتان را بیش‌تر کرده، و در نهایت موجب افزایش تعداد مخاطبانتان شود. متخصصان ما در سلام محتوا برای طراحی ویدئوهای حرفه‌ای آپارات به تمام این نکات توجه داشته و محتوایی با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار خواهند داد.

خلاقیت داشته باشید

مهم‌ترین چیزی که می‌تواند موفقیت شما را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تضمین کند خلاقیت است. ویدئوهایی با موضوعات تکراری و کسل‌کننده نمی‌توانند محبوبیت شما را در آپارات افزایش دهند. سعی کنید برای انتخاب موضوعات محتوای خود زمان بگذارید و از قوه خلاقیت خود استفاده کنید. درباره ترندها و موضوعات محبوب تحقیق کنید تا بتوانید مواردی که در حال حاضر توجه بیش‌تری جلب می‌کنند را پیدا کنید.

به توضیحات ویدئو توجه داشته باشید

از دیگر موارد حائز اهمیت برای تولید محتوا در اپارات استفاده از توضیحات و برچسب‌های مناسب است. متاسفانه ویدئوهای زیادی وجود دارند که در بخش توضیحات خود تنها در حد چند کلمه یا چند جمله کوتاه ارائه داده‌ داده‌اند. این توضیحات اطلاعات مناسبی درباره ویدئو ارائه نداده و برای جذب مخاطبان به اندازه کافی کارا نیستند. یکی از دلایلی که موجب افزایش اهمیت بخش توضیحات می‌شود تاثیر آن در نمایش ویدئوها در نتایج جستجوی گوگل است. سعی کنید در توضیحات ویدئو از عبارات کلیدی استفاده کرده و به سوالات احتمالی کاربران پاسخ دهید. علاوه بر این می‌توانید در انتهای بخش توضیحات صفحات خود در دیگر شبکه‌های اجتماعی و وبسایتتان را نیز معرفی کنید.

از برچسب‌های مناسب استفاده کنید

تقریباً تمام سرویس‌های اشتراک ویدئو امکان برچسب‌گذاری یا همان تگ برای محتوا را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. استفاده از برچسب‌های مناسب و مرتبط می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی برای دیده شدن ویدئوهای شما داشته باشد. در حال حاضر حداکثر تعداد برچسب‌هایی که می‌توانید برای هر ویدئو انتخاب کنید 5 عدد است. سعی کنید در انتخاب هر یک از این تگ‌ها حساسیت کافی داشته و بهترین برچسب را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که انتخاب برچسب‌های نامربوط نمی‌تواند نتایج مطلوبی برای شما به دنبال داشته باشد.

اهمیت دسته‌بندی‌ها را دست کم نگیرید

دسته‌بندی‌ها در هر سایت و پلتفرمی نقشی کلیدی برای ارائه محتوای مناسب و دلخواه به کاربران ارائه می‌کنند. بسیاری از کاربران برای یافتن ویدئوهای مورد نظر خود به بخش دسته‌بندی‌ها مراجعه کرده و در آن به جستجو می‌پردازند. با توجه به این موضوع بسیار مهم است که از دسته‌بندی مناسب برای ویدئوهای خود استفاده کنید. متاسفانه ویدئوهای زیادی در آپارات وجود دارند که در دسته‌بندی مناسبی قرار نگرفته و در نتیجه بازدید و نتیجه مناسبی نیز دریافت نخواهند کرد.

از ویدئوهای باکیفیت استفاده کنید

کیفیت ویدئو یکی از نکات بسیار مهمی است که باید به هنگام تولید محتوا در آپارات به آن توجه داشته باشید. به طور قطع شما نیز تا کنون ویدئوهای بی‌کیفیت زیادی را در آپارات مشاهده کرده‌اید. کیفیت تصویری و صوتی ویدئو به ویژه در محتواهای آموزشی اهمیت بیش‌تری دارد زیرا مخاطب با تماشای ویدئو قصد یادگیری موضوع خاصی را دارد. تولید محتوای باکیفیت می‌تواند در جهت جلب نظر مثبت مخاطبان حرکت کرده و بهترین نتایج را برای کانال شما به دنبال داشته باشد. سعی کنید از ابزارهای باکیفیت برای طراحی یا ضبط محتوا استفاده کرده و صوت ویدئو را نیز پیش از تایید نسخه نهایی نویزگیری کنید.

کاربران را به عضویت در کانال خود تشویق کنید

آخرین موردی که می‌تواند به افزایش تعداد بازدید محتواهای شما در آپارات کمک کند تشویق کاربران به عضویت در کانال است. می‌توانید در وبسایت یا دیگر صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی گوناگون درباره کانال خود در آپارات صحبت کرده و مخاطبانتان را به بازدید از آن تشویق کنید. با این روش بسیاری از مخاطبان با محتوای شما در آپارات آشنا شده و در صورت تمایل در کانالتان عضو خواهند شد. ترفند دیگری که می‌تواند تعداد دنبال‌کنندگانتان را افزایش دهد قرعه‌کشی و اختصاص جوایز متنوع به مخاطبان است. این ترفند در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی توسط کسب و کارهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه داشته باشد.

شاخص RPM برای تولید محتوا در آپارات چه اهمیتی دارد؟

یکی از شاخص‌هایی که آپارات از ان برای پرداخت پول به کاربران خود استفاده می‌کند شاخص RPM است. این شاخص مشخص می‌کند که هر کانال به ازای هر 1000 بازدید به طور میانگین چند هزار تومان دریافت خواهد کرد. واضح است که هر اندازه عدد مرتبط با این شاخص بیش‌تر باشد درآمد شما نیز بیش‌تر خواهد بود.

بله. اگر در تولید محتوای آپارات به مواردی از جمله کیفیت، انتخاب عنوان مناسب و همچنین برچسب‌گذاری و ارائه توضیحات مرتبط توجه داشته باشید می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان بیش‌تری داشته و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهید.

محتواهای سرگرمی و طنز، آموزشی، ورزشی، و همچنین اخبار از جمله محتواهایی هستند که بازدید بیش‌تری کسب می‌کنند. بهتر است برای تولید محتوا در آپارات به ترندها و مسائل محبوب روز نیز توجه داشته باشید تا بازدید بیش‌تری دریافت کنید.

سیستم‌های افزایش بازدید حالتی ربات‌گونه دارند و بر روی ویدئوهای شما بازدید فیک می‌زنند. اپارات به سرعت این سیستم‌ها را شناسایی کرده و با کانال شما برخورد خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است از این نرم‌افزارها استفاده نکنید.

بله. یکی از روش‌های افزایش بازدید استفاده از سیستم تبلیغات آپارات است. می‌توانید متناسب با فعالیت خود و استراتژی محتوایی با پرداخت مبلغی مشخص از این سیستم استفاده کنید.

  1. افرادی که صفر تا صد ویدئو‌های آپارات را می‌سازند.
  2. گیمرها در صورتی که از وبکم استفاده کنند تولید کننده محسوب می‌شوند.
  3. دوبله کردن ویدئو تولید محتوا محسوب نمی‌شود.
  4. افزودن زیرنویس به ویدئو تولید محسوب نمی‌شود.
  5. ادیت و میکس عکس به تنهایی تولید محتوا محسوب نمی‌شود.
  6. در ویدئوهای آموزشی اگر چهره و یا صدای فردی که آموزش می‌دهد به همراه یک لوگو روی ویدئو قرار داشته باشد تولید محتوا محسوب می‌شود.

آپارات وب سایتی است که به عنوان یک بستر برای نمایش ویدئو‌ها معرفی شده است. از راحت‌ترین راه‌هایی که می‌توان از طریق آن در آپارات کسب درآمد کرد، تبلیغات موجود در قسمت‌های مختلف است. علاوه بر این در آن به صورت جانبی درآمدهای گسترده دیگری وجود دارد.

ورود کاربران بیشتر رشد آپارات را نشان می‌دهد. در واقع از ساده‌ترین روش‌های روبه‌رو شدن با کاربران بیشتر تولید محتوا اختصاصی است. منظور از اختصاصی محتوایی است که کاربر آن را تنها در آپارات پیدا کند. رشد آپارات افزایش تبلیغات را به دنبال دارد.

بازاریابی ویدئویی یکی از عواملی است که امروزه به سرعت در حال رشد است. با بازاریابی ویدئویی می‌توان به در آمد بیشتری در کسب و کار خود دست یافت. همچنین روشی موثر برای انتشار پیام بازاریابی شما محسوب می‌شود.