چرا محتوای متنی مهم است؟
بازاریابی محتوایی اولین و مهمترین روش گسترش کسب و کارها در دنیای وب است. استفاده از محتوای متنی در این راستا به موفقیت برندهای زیادی کمک کرده است. شما به عنوان یک کاربر اینترنت، اگر یک محصول را در گوگل جستجو کنید دهها وبسایت را به شما پیشنهاد میدهد که طی بازدید از آنها انواع مطالب نوشتاری کوتاه و بلند توجهتان را جلب خواهد کرد، مگر آنکه به صورت اختصاصی به دنبال عکس، فیلم یا صوت باشید. بنابراین علی رغم اهمیت زیاد همه انواع محتوا، نوشتن همچنان حرف اول را میزند. وانگهی در تولید دیگر انواع محتوا نیز ابتدا به کلمات نوشتاری نیاز است، به عنوان نمونه برای تولید فیلم ابتدا فیلمنامه نوشته میشود، همچنین برای تولید محتوای صوتی لازم است متن آن از قبل آماده گردد. به عبارتی محتوای متنی را میتوان مادر دیگر محتواها دانست.
معرفی انواع محتوای متنی
محتوای متنی شامل تمامی مطالبی میشود که به صورت نوشته در فضای مجازی بارگذاری و منتشر میگردد از جمله:
- مقالات کوتاه و بلند با موضوعات مختلف که در وبسایتها قرار میگیرد جایگاه خاصی داشته و از نظر سئو و رتبه سایت بیشترین اهمیت را دارند.
- محصول تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ، محتوای متنی است که غالبا در کسب و کارهای اینترنتی و تجارت مجازی بسیار پرطرفدار است چرا که منجر به جذب مشتریان بیشتر میگردد.
- داستانهای کوتاه و یا بلندی که به صورت سریالی در وبلاگها و رسانههای اجتماعی منتشر میگردد.
- متنهای احساسی، اشعار و دلنوشتههایی که در وبلاگها بارگذاری میشود.
- انواع کتابهای الکترونیک که در قالب pdf منتشر میشود نیز جزء محتوای متنی دسته بندی میشود.
- کپشنهای زیر انواع محتوای تصویری در شبکههای اجتماعی و همچنین نظر کاربران مختلف که به صورت نوشتار بیان میگردد.
- گزارشهای کتبی که به صورت روزانه در صفحاتی مانند وبسایتهای خبری قرار میگیرد.
مهمترین فواید محتوای متنی چیست؟
محتوای متنی روشی مطمئن برای ارزش دادن به حسابهای کاربری در فضای مجازی است. چرا که مراجع معتبر از جمله کتابها به صورت نوشتاری هستند و در جوامع مختلف، متون به نوعی با علم گره خورده است. بنابراین انسانها در ناخودآگاه به نوشتهها اطمینان زیادی دارند و وبسایتهایی که سهم محتوای متنی آنها زیاد است اعتبار خاصی نزد بازدید کنندگان دارند.
محتوای متنی فرصت خوبی برای توضیح کامل پیرامون موضوعات در اختیار وبسایتها میگذارد بدون آنکه حجم زیادی را اشغال کند. در نگاه نخست شاید انواع محتوای تصویری و متنی از نظر فضای هاستینگ مورد نیاز تفاوت زیادی ایجاد نکند اما همانطور که میدانید برای رسیدن به نتایج مطلوب از نظر رتبه سایت و سئو میبایست تولید و پخش محتوا به صورت مرتب و مداوم انجام شود. بنابراین حجم یکی از مهمترین شاخصهای انتخاب نوع محتوا در بلند مدت است.
بررسی تاثیر نوشتار بر سئو سایت
موقعیت و جایگاه سایتها از نظر موتورهای جستجو به ویژه گوگل تا حد بسیار زیادی به محتوای آن بستگی دارد. طبق بررسیهای انجام شده، گوگل به وبسایتهایی که به صورت پیوسته محتوای متنی تولید میکنند امتیازات خوبی میدهد. از آنجا که اکثر جستجوهای انجام شده در گوگل با نوشتن کلمات انجام میگردد منطقی است که متنها نیز در اولویت پیشنهادات گوگل باشد. چه بسا کاربرانی که به دنبال محتوای غیر متنی هستند نیز با دیدن توضیحات متا کنجکاو شده و به بازدید و مطالعه نگاشتهها بپردازند.
کلمات کلیدی که به دنبال استفاده مکرر کاربران بولد شدهاند، یکی از مهمترین بخشهای محتوای متنی است. اگر استراتژی مناسبی در تولید و انتشار مطالب نوشتاری بر روی سایت اتخاذ شود، کلمات کلیدی به درستی و با چگالی مناسب به کارگرفته شود و مفاهیم به زبان ساده همراه با هم حسی بیان گردد، قطعا تاثیر قابل توجهی بر سئو سایت خواهد گذاشت.
تحلیل بازار هدف در کسب و کارهای اینترنتی و نوشتن محتوا بر اساس نیاز مشتریان یکی از عوامل مهمی است که به بازدید بیشتر از سایت و همچنین توقف بیشتر مخاطبان بر روی مطالب و مطالعه آنها کمک میکند. به عبارتی آنچه را که برای گوگل اهمیت دارد فراهم خواهد شد.
نکته مهمی که در تولید محتوای متنی باید در نظر گرفت سطح اختصاصی بودن آن است. همانطور که امروزه در فضای مجازی میبینیم درباره موضوعات مختلفی صحبت شده و پراکندگی زیادی در ماهیت آنها مشاهده میکنیم، به نحوی که به یک اقیانوس وسیع با عمق کم شباهت یافته است. از این رو پرداختن به یک موضوع مشخص به صورت تخصصی و با جزئیات زیاد به غنای فضای مجازی در آن حوزه کمک زیادی میکند. چرا که بارگذاری محتوای پربار به گوگل فرصت میدهد پاسخهای بهتری برای کاربران بیابد. به نوعی شما به اعتبار گوگل کمک میکنید و گوگل به شما امتیاز بیشتری میدهد. بنابراین تولید محتوای متنی به خصوص مقالات تخصصی در حوزه کاری خود را دست کم نگیرید.