کارشناس سئو کیست و نقش آن در تیم تولید محتوا

تولید محتوا » بازاریابی محتوایی » کارشناس سئو کیست و نقش آن در تیم تولید محتوا

حتما درباره سئو و اهمیت آن شنیده‌اید. می‌دانیم که سئو کوتاه شده عبارت انگلیسی Search Engine Optimization بوده و معادل فارسی آن بهینه سازی موتورهای جستجو می‌باشد. در واقع همه مطالب موجود در فضای مجازی برای پیروزی در مسابقه بزرگ دیده شدن، باید از قوانین سئو استفاده کنند. برای مثال فروشگاه‌های اینترنتی برای آنکه محصولات خود را به مشتریان بیشتر معرفی کنند و نظر آنها را برای خرید جلب نمایند ناچارند قبل از رقبا کاربران را به وبسایت‌ خود دعوت کنند. کارشناس سئو کسی است که با شناخت الگوریتم‌های موتورهای جستجو و انتشار محتوای مناسب طبق قوانین سئو به این مهم کمک می‌کند. نیاز به تولید محتوا در مشهد دارید؟ سفارش تولید محتوا را با سلام محتوا پیش ببرید.

داستان سئو چیست؟

شبکه اینترنت در عصر حاضر نقش پررنگی در بخش‌های مختلف جوامع انسانی دارد به طوری که از انواع ارتباطات و انتشار اخبار گرفته تا کسب و کارهای تجاری و صنعتی به کمک اینترنت در دنیا گسترش یافته‌اند. همانطور که می‌دانید ابزار حضور در فضای مجازی، وبسایت‌ها هستند و اطلاعات مرتبط با هر حوزه درون یک وبسایت با دامنه مشخص ارائه می‌شود. برای یک لحظه تعداد بیشمار سایت در دنیا را تصور کنید که همگی برای ابراز وجود تلاش می‌کنند، اگر شرایط را برای همه یکسان در نظر بگیریم احتمال دیده شدن هر کدام از آنها توسط کاربران نزدیک به صفر است. از طرفی کاربران نیز وقتی به دنبال مطلب خاصی هستند و وارد اینترنت می‌شوند، باید بتوانند یک مرجع مطمئن پیدا کرده و به آن اعتماد کنند.

سئو برای رفع این مشکلات و درست بعد از روی کار آمدن جستجوگرها به وجود آمد؛ کاربران اینترنت آدرس دامنه تمامی سایت‌های دنیا را ندارند و اگر هم داشتند غیرممکن بود که بتوانند تک تک آنها را بررسی کرده و به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند، از این رو نیاز به ابزارهای جستجو خودنمایی کرد. وقتی کاربر موضوعی را سرچ می‌کرد، موتورهای جستجو باید در بین میلیونها محتوای منتشر شده در فضای مجازی کاوش کرده و پاسخ مناسبی می‌یافتند. تا زمانی که فقط یک پاسخ وجود داشت همه چیز عادی و خوب بود اما با گسترش منابع و انتشار مطالب متعدد درباره هر موضوع، رقابت برای انتخاب شدن توسط جستجوگر و نمایش به مخاطب آغاز گشت، نبردی بی پایان به نام سئو که برای کسب رتبه بهتر به وجود آمده و تا همیشه ادامه خواهد یافت. پر واضح است که موتورهای جستجو قوانین و برندگان این مبارزه را تعیین می‌کنند و مشهورترین جستجوگری که امروزه می‌شناسیم گوگل است.

عوامل موثر بر seo سایت

  • موتورهای جستجو: شرکتهای مالک موتورهای جستجو اعتبار خود را از تعداد کاربرانی که به لینک آنها مراجعه می‌کنند به دست می‌آورند. لذا برای کسب اعتبار و جلب رضایت کاربران بیشتر ناچار به ارائه بهترین و کامل‌ترین پاسخ به آنها هستند. در واقع هرچه تعداد و حجم مطالب در ارتباط با یک موضوعات مختلف در اینترنت بیشتر باشد، موتورهای جستجو امکان یافتن جوابهای بیشتری دارند که به مخاطبان ارائه کنند. از این رو به سایت‌هایی که امکان جستجو در آنها بهتر فراهم باشد چه از نظر کدنویسی و چه محتوای منتشر شده در آن، بهای بیشتری می‌دهند. به عبارتی رسالت موتورهای جستجو، غنای بیشتر فضای مجازی و افزایش تعاملات است. از این رو هریک دارای استانداردها و الگوریتم‌هایی برای رتبه بندی و امتیاز دادن به وب سایت‌ها هستند.
  • جستجو کنندگان؛ کاربران فضای مجازی همواره بیشترین تاثیر را بر سئو سایت‌ها دارند. مراجعه متعدد کاربران به لینک یک وب سایت می‌تواند موجب بولد شدن آن وب سایت شود. در واقع جستجوگران با انتخاب سایتهای معرفی شده توسط موتورهای جستجو و میزان رضایتی که از مطالب آنها دارند، موقعیت وب سایت را محکم می‌کنند. میزان علاقه مخاطب به محتوای فضای مجازی با مدت زمانی که صرف آن می‌کند مشخص می‌شود، به علاوه تعداد گردشهایی که درون یک وبسایت انجام داده و بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کند، در بهبود سئو سایت موثر است. باید خاطر نشان کرد اهمیت تعداد کاربران یک وبسایت آنقدر زیاد است که می‌تواند استانداردهای موتورهای جستجو را پشت سر بگذارد برای مثال سایت‌های خبری علی رغم پخش محتوا و اخبار تکراری همواره در راس پیشنهادات گوگل هستند.
  • وب مسترها و بهینه‌سازها؛ افرادی که در زمینه مدیریت و ارتقاء رتبه سایت از نظر موتورهای جستجو فعالیت میکنند وب‌ مستر یا سئوکار نامیده می‌شوند. وب مسترها با بهینه سازی خصوصیات ظاهری و باطنی سایت باعث می‌شوند اعتبار و امتیاز سایت از نظر سئو افزایش یابد. در واقع وظیفه اصلی در این شغل تامین نیازهای دو بخش قبلی است یعنی جلب رضایت کاربران که موجب حضور بیشتر آنها در فضای درون سایت می‌شود و جلب نظر موتورهای جستجوگر با حفظ مشخصات سایت در محدوده استانداردهای سئو.

سئوکار چه مسئولیت‌هایی دارد؟

کسب رتبه یک در جستجوگر گوگل آروزی هر دارنده سایتی است. وقتی نتایج جستجوی یک عبارت در گوگل ظاهر می‌شود، حدود 36 درصد کاربران از اولین سایت معرفی شده بازدید می‌کنند و حدود 58 درصد از بازدید‌ها متعلق به سه سایت اول است. به همین ترتیب سهم زیادی از بازدیدها به سایت‌های پیشنهادی در صفحه اول گوگل محدود می‌شوند، به طوری که صفحه سوم به بعد تقریبا هیچ بازدید کننده‌ای ندارد. سئوکار کسی است که مسئولیت قرارگرفتن وبسایت در صفحه اول پیشنهادات گوگل را بر عهده دارد. روش‌های مختلفی برای دستیابی به این هدف وجود دارد که معروف‌ترین آنها با نام تکنیک‌های کلاه سیاه و کلاه سفید شناخته می‌شوند؛

کلاه سیاه سئو: این دسته از تکنیک‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند زیرا غیر اخلاقی بوده و به نحوی دور زدن الگوریتم‌های موتور جستجو است. سایتی که از این روش استفاده کند به زودی توسط جستجوگرها و در راس آنها گوگل دستگیر شده و جریمه شوند. این روش باعث می‌شود امتیاز منفی بگیرند و حتی برای همیشه از لیست پیشنهادات خارج شوند.

کلاه سفید سئو: در این روش به استانداردهای موتورهای جستجو احترام گذاشته می‌شود و کلیه فعالیت‌های مرتبط با سایت از جمله محتوای درونی و یا طراحی و بک گراند سایت بر اساس الگوریتم‌های مجاز سئو انجام می‌شود. در این راستا جذابیت ظاهری سایت، داشتن محتوای پربار، به روز بودن اطلاعات و بارگذاری مرتب محتوا به افزایش رتبه سایت منتهی می‌شود.

وظایف کارشناس سئو در تیم محتوا

همانطور که تا اینجا متوجه شدید بهترین روش بهبود رتبه سایت از نظر سئو، استفاده از روش‌‌های زمانبر اما اخلاقی یعنی تکنیک‌های کلاه سفید است. که شامل مدیریت فضای درونی سایت از جمله انواع محتوای بارگذاری شده در آن می‌باشد. بنابراین یکی از وظایف اصلی کارشناس سئو هدایت تیم تولید محتوا بوده و برای مدیریت موفق باید مجموعه‌ای از وظایف زیر را انجام بدهد:

  1. شناخت کامل قوانین سئو و به روز رسانی مرتب اطلاعات خود در این حوزه
  2. پیدا کردن آنچه برای کاربران مهم است و جستجو می‌کنند مانند کلمات کلیدی
  3. بررسی محتوای عمومی فضای مجازی و کشف کاستی‌های آن
  4. تمرکز بر موضوعات مرتبط با هدف گذاری سایت
  5. اطمینان از یونیک بودن محتوای تولید شده
  6. برنامه ریزی برای بارگذاری منظم محتوا در سایت
  7. حفظ تنوع در محتوای سایت و استفاده از انواع مقالات، عکس، فیلم، پادکست و غیره
  8. ایجاد لینک‌های مثبت بین مطالب سایت
  9. بررسی مداوم رتبه سایت و تهیه استراتژی مناسب برای بهبود آن
4.6/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *