استراتژیست محتوا کیست؟

تولید محتوا » بازاریابی محتوایی » استراتژیست محتوا کیست؟

استراتژی واژه‌ای کاربردی در تمامی حوزه‌های نیازمند مدیریت است. تولید محتوا نیز یکی از مباحث اساسی این روزهای مشاغل اینترنتی است که به شدت نیازمند مدیریت صحیح است. طبق تعاریف می‌توان گفت استراتژی یک الگوی مشخص عمکردی است که باعث مصرف کمتر منابع، بازدهی بالاتر و پیشی گرفتن از رقبا می‌گردد. همچنین استراتژیست محتوا کسی است که از هدر رفتن سرمایه در مسیر نادرست پیشگیری می‌کند و با اشراف داشتن به عملکرد سازمان، رقبا و تیم محتوا راهبردهای موثر ارائه می‌دهد. اگر نیاز به تولید محتوا در شهر مشهد دارید می‌توانید از خدمات تولید محتوا استفاده کنید.

چه کسانی به استراتژیست محتوا نیاز دارند؟

با توجه به نقش پررنگ محتوا برای حضور موفق در فضای مجازی شاید بهتر است بپرسیم چه کسی به استراتژیست محتوا نیاز ندارد؟ پاسخ مشخص است. همه نیازمند مدیریت صحیح سرمایه‌های خود هستند تا به نتیجه مطلوب برسند و استفاده از مسیرهای تست نشده و برحسب شانس، می‌تواند مخارج زیادی روی دست افراد بگذارد. در یک بیان خیلی ساده و روشن می‌توان گفت هدف از تولید و بارگذاری محتوا افزایش تعداد کاربران و مخاطبان سایت و یا صفحات اجتماعی است که موجب فروش خدمات، محصولات و افزایش درآمد از فضای مجازی گردد. حال اگر محتوایی که با صرف هزینه تولید و منتشر می‌گردد قابل مشاهده نباشد، یعنی ماهیت محتوا، زمان و یا محل بارگذاری اشتباه باشد و بازدید نخورد، چه فایده‌ای دارد؟ بنابراین داشتن استراتژی محتوا و عمل براساس آن برای همه‌ فعالیت‌های اینترنتی ضروری است.

نقش استراتژی محتوا در افزایش درآمد

هر شرکت، ارگان، سازمان و مجموعه‌ای یک یا چند هدف تعیین شده در آینده دارد که برای رسیدن از نقطه فعلی به هر یک از آن اهداف لازم است یک مسیر طی شود. برخی بلافاصله بعد از تعریف نقاط هدف بدون بررسی و اطلاع یافتن از پیچ و خم‌های این مسیر گام برداشته و اقدام به حرکت می‌کنند. در حالی که اگر از قبل نسبت به سختی‌های راه آگاهی یافته و به جزئیات آن اشراف داشته باشند، با آمادگی کامل در برخود با موانع سر راه و سرعت بیشتر به سمت اهداف پیش می‌روند.

کسب درآمد بیشتر، یکی از اهداف مهم هر کسب و کاری است. راه اندازی شعبه اینترنتی و حضور فعال در فضای مجازی یکی از راهکارهای دستیابی به این هدف است. حال مهمترین توشه مسیر رسیدن به درآمد بالاتر از اینترنت، تولید محتوا می‌باشد. پیدا کردن نقشه راه و پیش بینی اتفاقات پیش رو نیز وظیفه استراتژیست محتواست. در واقع یک استراتژی موفق می‌تواند با انتخاب درست نوع محتوا، تفکیک مسیر اصلی از کوره‌ راه‌ها و زمان بندی صحیح پخش محتوا درآمد خالص سازمان را افزایش بدهد.

پیش نیازهای استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی در ابتدای امر غالبا برای مسائل جنگی و رزم ‌آرایی کاربرد داشت اما با گذشت زمان و افزایش عرصه‌های رقابت در جوامع بشری، به یک واژه معمول در مباحث کاری و روزمره تبدیل شد، تا آنجا که امروزه در هر زمینه‌ای که با کمبود منابع اولیه مواجه باشیم و برای به دست آوردن نتایج با رقبای زیادی مواجه باشیم، نیاز به یک طرح و استراتژی برای موفقیت در نبرد ملموس است. اما باید گفت هر استراتژی موفقی چندین پیش نیاز دارد و استراتژی‌های کاربردی محتوا نیز بعد از طی مراحل زیر به دست می‌آید:

  • مشخص کردن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان
  • مطالعه و بررسی دقیق وضعیت موجود در فضای مجازی
  • شناخت کامل قوانین فضای مجازی
  • شناسایی نیاز بازار و علایق کاربران اینترنت
  • کسب اطلاعات کامل از منابع مادی و انسانی
  • تعامل موثر با دیگر بخش‌های سازمان که با عملکرد تیم محتوا همسو است همچون تیم بازاریابی و فروش
  • نظارت مداوم بر عملکرد رقبا در فضای مجازی و حقیقی
  • تحلیل داده‌های درون و برون سازمانی
  • برآورد زمان و برنامه ریزی کلی نشر محتوا
  • ارائه راهبردهای مختلف و برآورد احتمال موفقیت هر یک از آنها

همه این مراحل کلی در نهایت به انتخاب بهترین استراتژی محتوا به گذشتن از نقطه فعلی و رسیدن به موقیعت مشخص در رنگینگ‌های اینترنتی منجر می‌شود. داشتن رتبه برتر در فضای مجازی و حفظ این رتبه به کمک استراتژی‌های کاربردی نیز، دستیابی به اهداف کلی سازمان را تسهیل می‌کند.

مهارتهای مورد نیاز استراتژیست محتوا چیست؟

استراتژیست محتوا مسیر حرکت یک مجموعه را برای مدتی طولانی تعیین می‌کند. فردی که در این پست قرار می‌گیرد، باید توانایی‌های زیادی داشته باشد تا احتمال موفقیت سیاست‌های عملکردی تیم محتوا در این بازه زمانی بلند را افزایش دهد، از جمله:

  • اصول و فنون مدیریتی
  • ارتباطات موثر و سازنده با اعضای تیم و رقبا
  • تجربه کاری مثبت در زمینه انتشار محتوای مجازی
  • قدرت تحلیل آمار و اطلاعات
  • قدرت پیش بینی نتایج
  • دامنه نگرش گسترده از نظر زمان و مکان
  • توانایی راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی
  • همگن سازی محتوا در بخش‌های مختلف فضای مجازی
  • توانایی تشخیص انحراف از هدف اصلی و اصلاح امور تا قرار گرفتن در مسیر درست

یک استراتژیست محتوا در هر سازمان !

با توجه به اهمیت استراتژی تولید و نشر محتوا در دنیاز مجازی، حضور یک استراتژیست محتوا در هر تیم محتوا ضروری است اما از آنجا که تعداد کسب و کارهای اینترنتی هرلحظه رو به افزایش است و از طرفی مهارتها و تجربیات تخصصی زیادی برای این پست لازم است، احتمالا امکان استخدام استراتژیست حرفه‌ای محتوا در تمامی سازمان‌ها میسر نباشد، بنابراین مراجعه به شرکت‌های معتبر که به صورت تخصصی در حوزه تولید محتوا فعالیت دارند منطقی‌تر است. سلام محتوا یک مجموعه موفق در ارائه استراتژی محتوا طی سالها فعالیت و کسب تجربه حرفه‌ای است. کارشناسان این مجموعه به بررسی دقیق منابع، داده‌ها و اهداف سازمان شما پرداخته و با کمک تحلیل‌های علمی، بهترین راهبرد را به شما پیشنهاد می‌دهد.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *