ویراستار محتوا کیست و چه وظایفی دارید؟

تولید محتوا » بازاریابی محتوایی » ویراستار محتوا کیست و چه وظایفی دارید؟

دریافت انواع اطلاعات به صورت رسا و بی نقص از جمله مطالعه یک مطلب روان، تماشای یک ویدئوی منسجم و یا دیدن تصاویر زیبا برای مخاطب لذت بخش است. ویراستار محتوا با حذف اضافات، خلاصه سازی و رفع ایرادها به یک محتوای شسته رفته می‌رسد که هم به اندازه کافی گویا بوده و هم در حد حوصله کاربر باشد. باید گفت کمک گرفتن از ویرایشگر قبل از انتشار محتوا درست به اندازه مراجعه به آرایشگر قبل از یک مهمانی بزرگ ضروری است. خدمات تولید محتوا را با سلام محتوا پیش ببرید. تولید محتوا در مشهد و دیگر شهرها با ما

فواید ویراستاری محتوا چیست؟

به جراَت می‌توان گفت هیچ محصولی کامل نیست و با کمی کنکاش می‌توان ایرادات زیادی از تولیدات انسانی یافت. انواع محتوای فضای مجازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یک مرجع معتبر پخش محتوا باید تلاش کند حتی الامکان از مشکلات و نواقص اطلاعاتی که ارائه می‌دهد بکاهد. ویراستاری در واقع پلشتی‌ها و زوائد اضافه کار را اصلاح می‌کند و محتوایی دلنشین در اختیار مخاطب می‌گذارد. ویرایش کردن مطالب فواید متعددی دارد که دانستن شماری از آنها برای فعالان فضای مجازی خالی از لطف نیست:

  • لذت دریافت اطلاعات روان، مخاطب را به بازگشت مجدد و دریافت اطلاعات بیشتر ترغیب می‌کند. ادامه این روند به ارتقاء رتبه وبسایت از نظر سئو کمک زیادی می‌کند.
  • ویرایش تصاویر باعث زیبایی آن شده و در جذب مخاطب نقش موثر دارد. همانطور که می‌دانید جذب مخاطب بیشتر با کسب درآمد بالا رابطه مستقیم دارد.
  • هر چه اشتباهات کمتری در محتوای فضای مجازی مشاهده شود، نشان دهنده اعتبار بیشتر منبع آن است و این مسئله می‌تواند زمینه رشد یک برند را فراهم نماید.                                             

روش‌های رایج ویراستاری

در ابتدا وقتی تولید محتوا به اتمام می‌رسد ممکن است از نظر تولید کننده بدون مشکل باشد زیرا همه مطالب درون ذهن اوست. او با مرور متن یا دیدن چند باره فیلم در همان لحظه فقط خط سیر آن را دنبال می‌کند و حتی متوجه ایرادات ظاهری محتوا نخواهد شد. بنابراین برای پالایش محتوای تولید شده از اشکالات بهتر است یکی از دو مسیر زیر طی شود:

  1. در صورتی که تولید کننده محتوا نسبت به اصول فنی و علمی ویرایش مطالب، اطلاعات کافی دارد و برای انتشار محتوا نیز عجله‌ای نیست، بهتر است برای مدتی از موضوعی که روی آن کار کرده فاصله بگیرد و به فعالیت‌های دیگر بپردازد، آنگاه به سراغ محتوا رفته، مجددا و با دقت زیاد آن را بررسی نماید. این بار مطمئنا از اشتباهاتی که مشاهده می‌کند شگفت زده خواهد شد زیرا ذهن او همچون یک مخاطب جدید عمل کرده و مثل بار اول به پیش زمینه‌ای که از محتوا دارد متوسل نمی‌شود. بنابراین هرگز نباید بلافاصله بعد از تولید محتوا نسبت به ویرایش آن اقدام کرد و توصیه می‌شود زمانی مناسب از چند ساعت تا چند روز بین تولید و ویرایش محتوا توسط یک نفر فاصله افتد.
  2. کمک گرفتن از یک ویراستار، روش مطمئن‌تری است که غالبا توسط تولیدکنندگان حرفه‌ای استفاده می‌شود. فردی که شغلش ویراستاری است و با زیر و بم این کار آشناست نسبت به مشکلات ساختاری، فنی و علمی مطالب شرطی شده است و به محض مشاهده کوچکترین ایراد، ناخودآگاه شاخک‌هایش تیز می‌شود. یک ادیتور حرفه‌ای با زحمت کمتر، سرعت بیشتر و دقت بالاتر محتوای شما را ویرایش خواهد کرد. از این رو کسانی که به صورت مداوم کار تولید محتوا انجام می‌دهند، فرآیند مهم ویرایش را به ویرایشگر می‌سپارند.

 انواع ویراستاری را بشناسیم

همانطور که محتوا انواع مختلف دارد ویرایش نیز شاخه‌های زیاد دارد، از آن گذشته ادیت هریک از انواع محتوا نیز خود به چند زیربخش تقسیم می‌شود. با این حال ماهیت قوانین ویرایش تقریبا یکی بوده و تماما بر حذف اشکالات و صحت مطالب تاکید دارند.

  • ویرایش محتوای متنی از نظر ساختار زبانی؛ این بخش از ویراستاری دقیقا به همان جمله‌بندی و انشای دوران مدرسه شباهت دارد که بایستی اعضای جمله سرجای خود قرار بگیرد، علائم نگارشی به درستی استفاده شود و چینش جملات و پاراگراف‌ها متناسب باشد. کنترل کردن ساختارهای زبانی در مورد محتوای شنیداری همچون پادکست‌ها یا مکالمات داخل ویدئو نیز پراهمیت است.
  • ویرایش مقالات از غلط‌های املایی؛ رعایت املای صحیح کلمات اولین خصوصیتی است که باید در محتوای نوشتاری چه درون مقالات، چه بر روی تصاویر و یا نوشته‌های درون فیلم‌ها بررسی شود.
  • بررسی صحت علمی و حقیقی بودن محتوا؛ مسئولیت هر مطلبی که منتشر می‌شود بر عهده مالک سایت و شبکه اجتماعی است. اگر محتوا از نظر علمی معتبر نباشد به موقعیت و اعتبار فرد منتشر کننده خدشه وارد می‌کند. همچنین اگر محتوایی خلاف واقعیت پخش گردد، به منزله انتشار شایعات بوده و اعتماد مخاطب سلب خواهد شد. بنابراین کلیه محتوای مجازی از نظر درست بودن ماهیت آن باید بررسی و اصلاح گردد.
  • ادیت عکس؛ ویرایش نور، رنگ، سایز و دیگر خصوصیات ظاهری تصاویر یکی از مهمترین بخش‌های آماده سازی محتوای تصویری است. زیرا خاصیت این دسته از محتواها جاذبه‌های بصری است و حتی الامکان قبل از انتشار باید از نظر تناسب اجزا‌ء کنترل شود و در صورت هرگونه مغایرت با اصول حرفه‌ای، ویرایش شود.
  • ادیت ویدئو؛ با توجه به سهم قابل توجه محتوای ویدئویی در فضای مجازی به خصوص در شبکه‌های اجتماعی، می‌توان گفت ادیت فیلم کاملا ضروری است و شامل بررسی ویدئو از جنبه‌های مختلف از جمله هماهنگی صدا و تصویر، مناسب بودن نور و کنتراست، آغاز و پایان خوب و غیره می‌شود. بر همین اساس شغل ادیتور فیلم یکی از زیرشاخه‌های ویراستاری محتواست که آینده درخشانی در عصر دیجیتال دارد.

چه افرادی برای ویراستاری محتوا مناسب‌ هستند؟

 ویراستاری محتوا یک فرآیند مهم اما نسبتا تکراری است. بنابراین ویراستاری که صبر و حوصله بالایی داشته باشد، موفق‌تر خواهد بود. همچنین دقت بالا داشتن یکی از ضروریات شغل ویراستاری است. به نحوی که حد فاصل یک ویراستار معمولی با یک ویراستار حرفه‌ای را دقت پر می‌کند. سومین خصوصیت مهم افرادی که سراغ ویراستاری می‌روند، بخصوص ویرایش علمی محتوا، کنجکاوی است. زیرا افراد کنجکاو همواره در حال تحقیق و تفحص هستند، حوزه دانش آنها گسترده است و برای به روز کردن اطلاعات خود تلاش می‌کنند.

آنچه در مقاله ویراستار مقاله کیست گفتیم

همانطور که می‌دانیم ویراستاری موجب افزایش کیفیت محتوا می‌شود و تعیین کننده اعتبار و مرجعیت سایت منتشر کننده اطلاعات است. بدیهی است که اگر محتوای فضای مجازی با کمترین ایراد منتشر گردد، اعتماد مخاطب را بهتر جلب می‌کند. لذا اگر به موقعیت کسب و کار خود در فضای مجازی اهمیت می‌دهید قبل از انتشار محتوا، ویرایش آن را جدی بگیرید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *