محتوای صوتی راهگشای افراد پرمشغله برای کسب اطلاعات است. انسانها به دلایل زیادی ممکن است نتوانند مطالب مورد نظرشان را از طریق مطالعه یا تماشای ویدیو و روشهای حضوری دریافت کنند. از این رو گوش دادن به صدای کسانی که این مطالب را برای آنها بیان میکند، کمک بزرگی است. فایلهای صوتی میتوانند در کنار دیگر فعالیتهای روزمره شنیده شده و موجب استفاده بهینه از زمان گردند.
انواع محتوای صوتی
هرگونه فایل صوتی که درون فضای مجازی منتشر شود جرء محتوای صوتی طبقه بندی میگردد. برخی از مهمترین و پرکاربرد ترین انواع آن که هر روزه توسط کاربران مختلف مورد استفاده قرار میگیرد به شرح زیر است:
- موسیقی: آهنگ زبان احساسی مشترک بین افراد ملیتهای مختلف است و گروه بزرگ هنرمندان رشته موسیقی برای انواع سلیقهها قطعات محبوبشان را تولید کردهاند. از این رو هیچ کاربری را نمیتوان یافت که به بازدید از حداقل یک سایت دانلود آهنگ وفادار نباشد.
- کتاب صوتی: مطالعه کتاب یکی از فعالیتهای مورد تحسین در تمامی فرهنگهاست به طوری که توسط بخشهای مختلف جامعه مانند خانواده، مدارس، رسانهها، پیشکسوتان و هرکسی که افراد از کودکی تا کهنسالی با آن مواجه بوده توصیه شده است. با اینکه همه انسانها به سودمند بودن کتابها اذعان دارند، اما سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است و شاید مشغله زیاد و کمبود وقت بزرگترین بهانه ایرانیان باشد. از این رو تولید و انتشار کتابهای صوتی میتواند این بهانه را از آنها گرفته و به ارتقاء سطح اطلاعات جامعه کمک کند. زیرا این کتابها در کنار بسیاری از فعالیتهای دیگر از جمله رانندگی قابل شنیدن هستند.
- پادکست: فایلهای صوتی که به صورت اختصاصی برای آموزش، مشاوره و معرفی کالا یا خدمات ضبط میگردد، پادکست نامیده میشوند که ممکن است برای تاثیر گذاری بیشتر به صورت ترکیبی از صدای انسان و موسیقی تولید شوند.
- نمایش صوتی: این دسته از محتوا غالبا برای رسانههای رادیویی کاربرد دارد اما اگر در فضای مجازی نیز منتشر گردد قطعا علاقه مندان خود را دارد. در نمایش صوتی تلاش میشود تمامی ماجراهای یک داستان با گفتگو بیان شود. بیان احساساتی مانند غم، شادی، نگرانی و غیره باید با گفتار ابراز شود. همچنین اصواتی مانند صدای ترافیک، صدای حیوانات، صدای در زدن، صدای گام برداشتن و موسیقی میتواند به شنونده در تصویرسازی ذهنی فضای داستان کمک نماید.
- رادیو اینترنتی: با گسترش اینترنت، جنس ارتباطات نیز تغییر کرده است و امروزه بسیاری از شبکههای رادیویی که در گذشته با امواج رادیوی برنامههای خود را منتشر میکردند، به طراحی اپلیکیشن مخصوص پرداختهاند که به کمک اینترنت قابل پخش است. محتوای تولید شده برای این رسانهها در فضای مجازی اساسا صوتی است.
- مکالمات تلفنی: کاربرد این گروه محتوا برای کسب و کارهای اینترنتی بیشتر است. بخصوص وقتی یک مکالمه مثبت با مشتری اتفاق میافتد و یا مشاورهای انجام شده که پاسخگوی سوالات تکراری اکثر کاربران است، در این صورت انتشار مکالمه ضبط شده در وبسایت یا شبکه اجتماعی نتایج موثری به دنبال خواهد داشت.
- صوت دوبله فیلمهای خارجی: تماشای فیلم به زبان اصلی شاید برای همه قابل درک نباشد. همچنین خواندن زیرنویس ممکن است برای عدهای جذابیت نداشته باشد، افرادی نیز هستند که به دلایلی از جمله تقویت زبان تمایل دارند یک فیلم را با دو زبان تماشا کنند، بنابراین به جستجوی صوت دوبله آن در فضای مجازی میپردازند که جزء انواع محتوای صوتی دسته بندی میگردد.
فواید محتوی صوتی چیست؟
تولید محتوای صوتی یک فرآیند نسبتا قدیمی است که از سالها قبل در اینترنت مورد استفاده قرار میگرفت. امروزه با وجود رونق بالای انواع ویدیو در فضای مجازی، همچنان محتوای صوتی جایگاه خاص خود را به خصوص در بین برندهای مطرح حفظ کرده است. در واقع استفاده از انوع پادکست و دیگر فایلهای صوتی در کنار محتوای متنی و تصویری، به حفظ تنوع فضای مجازی کمک میکند. انسانها علایق مختلفی دارند و بارگذاری ترکیبی از محتواهای مختلف در یک وبسایت، تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان را راضی نگه میدارد.
همچنین افراد زیادی در این روزگار، خود را به شدت مشغول کارهای مختلف کردهاند و کسب و کارهایی که با صرف هزینه زیاد به تولید ویدیو میپردازند ممکن است بخش زیادی از مخاطبان پرمشغله خود را از دست بدهند چرا که تماشای ویدیو همزمان به چشم و گوش نیاز دارد اما محتوای صوتی فقط گوشهای کاربر را درگیر میکند و او با خیال راحت میتواند از چشمان خود برای کار دیگری بهره ببرد. برای مثال همزمان با پیادهروی، طی مسافت منزل تا محل کار با ماشین شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی، انتظار خسته کننده پشت ترافیک و یا حتی هنگام انجام کارهای روزمره منزل و هر زمان دیگری که محتوای متنی و ویدیوی قابل استفاده نیست، به راحتی میتوان از یک پادکست مفید لذت برد.
برخی افراد وقتی با مقالات بلند در فضای مجازی مواجه میشوند، حوصله مطالعه آن را ندارند، یا حتی برخی ممکن است دچار ضعف بینایی باشند و مطالعه متون برای چشمانشان خستهکننده باشد، در این موارد حتی اگر توضیحات جامع و کاملی در محتوای متنی ارائه شده باشد، تاثیری بر این کاربران ندارد. استفاده از محتوای صوتی راهگشای این مشکل است. اگر همان مطالب نوشته شده در مقاله به صورت پادکست ضبط گردد و در کنار هر متن، صوت آن نیز بارگذاری شود، کاربران بیشتری به مخاطب صحبتهای شما تبدیل میشوند.
تولید پادکستهای تبلیغاتی
امروزه استفاده از پادکستهای جذاب تبلیغاتی کاربردهای بسیاری دارد. این گروه از محتوای صوتی علاوه بر فضای مجازی، میتواند در اماکن عمومی، سالنهای انتظار و رسانههای رادیویی نیز پخش گردد. کسب و کارهای موفق همواره از تک تک فرصتها برای معرفی خود به افراد جامعه بهره میبرد. اما چند نکته مهم را در تولید این تبلیغات صوتی نباید فرموش کرد:
- جذابیت داشته باشد و مخاطب از شنیدن آن خسته نشود.
- آموزنده باشد و فقط جنبه تبلیغاتی نداشته باشد تا افراد با شنیدن آن احساس مثبت پیدا کنند.
- به تعداد کم و متقاطع پخش شود. چرا که وقتی یک محتوای صوتی به صورت مکرر پخش شود و یا حتی تعدادی پادکست متفاوت و متنوع اما پشت سر هم و یکسره پخش گردد، برای گوش مخاطب عادی شده و بعد از مدتی به صورت ناخودآگاه آن را نمیشنود.
برندسازی با محتوای صوتی
همانگونه که هر برند، لوگوی مخصوص خود را دارد و بر روی محصولات و تبلیغات خود از آن استفاده میکند، محتوای صوتی نیز میتواند دارای یک آهنگ اختصاصی باشد که با نام برندها گره بخورد. یک قطعه کوتاه که در ابتدا یا انتها و یا هر قسمت از پادکست که تولیدکننده آن صلاح بداند، پخش گردد. استفاده از لوگوموزیک ذهن مخاطبان را شرطی کرده و هرگاه آن قطعه موسیقی را بشنوند نام و نشان برند شما برایشان تداعی میگردد. وقتی خصوصیات یک برند همچون رنگ، نماد و یا آهنگ اختصاصی آن در ذهن افراد نقش ببندد، هنگام خرید کالا و یا استفاده از خدمات به صورت ناخودآگاه به آن برند اعتماد بیشتری خواهند داشت.
به این ترتیب تولید پادکستهای حرفهای و استفاده از روشهای مختص به کسب و کار خود را جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی نمایید. اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی داشتید میتوانید با سلام محتوا تماس بگیرید. ما علاوه بر ارائه مشاوره تخصصی، در تولید بهترین انواع محتوای صوتی نیز یاریتان میکنیم.