مدیر محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟

تولید محتوا » بازاریابی محتوایی » مدیر محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟

مدیر محتوا چه نقشی در پیشرفت یک مجموعه دارد؟ آیا می‌دانید وظایف مدیر محتوا چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟ باید گفت تولید محتوا یک فرآیند تیمی است و افراد زیادی در آن فعالیت می‌کنند که تا رسیدن به یک موقعیت مشخص در دنیای دیجیتال، انواع محتوا در زمان‌های منظم می‌بایست در شبکه اینترنت منتشر شود. درست مانند مدیر مسئول یک روزنامه که هرروز باید تک تک مطالب نشریه را مدیریت کند، مدیر محتوای فضای مجازی نیز مسئول تولید و انتشار منظم و برنامه ریزی شده تمامی مقالات، تصاویر و فیلم‌ها در راستای استراتژی سازمان است. تولید محتوا در شهر مشهد، سفارش انواع تولید محتوا را از تیم سلام محتوا بخواهید.

وظایف مدیر محتوا چیست؟

مدیر محتوا کسی است که قبل از تولید محتوا تا مدتها بعد از انتشار محتوا نسبت به آن وظایفی بر عهده دارد! در واقع قبل از اینکه برای تولید یک محتوا تصمیم گیری شود و موضوع و استراتژی آن تعیین گردد، مدیر محتوا موظف است نسبت به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان آگاهی داشته و براساس آن تیم تولید محتوا را هدایت نماید. به عبارتی وظایف هریک از اعضا را مشخص و به آنها محول کند ازجمله:

  • بررسی علایق و نیاز کاربرها و انتخاب موضوعات مرتبط برای تولید محتوا
  • تعیین نوع محتوای مورد نیاز و میزان انتشار هریک در بازه زمانی مشخص
  • تقسیم موضوعات محتوا به کارشناسان تولید محتوا برای نوشتن، عکاسی، تدوین فیلم و …
  • جمع آوری محتواهای تولید شده و ارسال برای ویراستاری
  • بررسی تک تک محتوای ویراستاری شده و ارسال برای انتشار طبق برنامه زمان بندی شده
  • بررسی بازخوردهای کاربران در مورد محتوای منتشر شده و تصمیم گیری بر اساس آن
  • انتخاب موضوعات پرطرفدار بعدی برای آماده کردن محتوای جدید…
  • بررسی منظم محتواهای قدیمی، به روز کردن آنها و همچنین در صورت امکان گسترش مداوم آنها
  • آنالیز موقعیت وبسایت یا شبکه اجتماعی نسبت به اهداف تعیین شده و هدایت تیم بر اساس آن

مهمترین مهارت‌های مدیر محتوا

همانطور که در بخش قبل بیان شد وظایف زیادی برعهده مدیر محتوا است که انجام دادن آنها نیاز به مهارت و تجربه بالا دارد. اولین و مهمترین خصوصیت هر مدیر داشتن مهارت مدیریت است. بنابراین مدیر محتوا حتما باید نسبت به اصول ارتباط موثر با اعضای تیم و روشهای مدیریت سازمانی آگاهی داشته باشد تا بتواند همزمان جدیت و صمیمیت را در بین همکاران حفظ کرده و برنامه‌های تیم محتوا را به سمت اهداف کلی مجموعه پیش ببرد.

در گام بعدی مدیر محتوا باید قدرت برنامه ریزی بالایی داشته باشد تا بتواند براساس الگوریتم‌های پیش برنده فضای مجازی، چارت زمانی تیم را تنظیم نماید. مدیر محتوا تعیین می‌کند که چه نوع محتوایی و به چه تعداد در یک روز آماده و بارگذاری شود. مدیر موفق کسی است که علاوه بر انجام برنامه ریزی دقیق و موثر، بر اجرای منظم آن نیز نظارت داشته باشد.

آشنایی با اصول فنی و تکنیکی از دیگر ضروریات شغل مدیر محتوا است. در واقع مدیر محتوا باید به اندازه و حتی بیشتر از هریک از اعضای تیمش متخصص باشد تا بتواند سطح کیفی محتواهای تولید شده را تشخیص بدهد. شاید در یک تیم محتوا افراد مختلف با تخصص‌های مختلف فعالیت داشته باشند که هر کدام وظایف مشخص خود را دارند اما مدیر محتوا کسی است که به کار تمامی آنها نظارت دارد، بنابراین می‌بایست نسبت به اصول کلی وظایف تک تک آنها از نویسندگی تا گرافیک و طراحی سایت شناخت داشته باشد. آشنایی با اصول سئو یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دانش‌هایی است که مدیر محتوا باید کسب نماید، زیرا تمامی محتواگذاری‌ها با هدف دیده شدن و اول شدن در فضای مجازی است و این مهم فقط با قوانین سئو ممکن است.

آشنایی با انواع شغل مدیر محتوا

شغل مدیر محتوا یک پست کلیدی در راستای موفقیت هر سازمانی می‌باشد. بسیاری از سازمان‌های بزرگ ترجیح می‌دهند تیم اختصاصی خود را داشته باشند که صرفا برای مجموعه آنها تولید محتوا انجام بدهند. حوزه کاری مدیریت محتوا در این موارد منسجم‌تر است، زیرا صرفا در زمینه‌های مرتبط با عملکرد سازمان تولید محتوا انجام می‌شود. به این ترتیب مدیر محتوا نیاز به اطلاعات جانبی پراکنده ندارد و مهارتهای اصولی مدیریت محتوا + اطلاعات و دانش درباره محصولات یا خدمات اختصاصی مجموعه برایش کفایت می‌کند.

اما برخی از مدیران محتوا به صورت مستقل کار می‌کنند. این دسته از مشاغل حوزه کاری گسترده‌تری دارند و از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف سفارش تولید محتوا می‌پذیرند. در این موارد به نسبت گستردگی مشتریهای محتوا، تیم تولید محتوا هم بزرگتر خواهد بود. بنابراین مدیریت این تیم نیز به مهارت و دانش بیشتری نیاز دارد. در واقع فردی که به عنوان مدیر محتوای یک شرکت تولید محتوا فعالیت دارد و ممکن است در زمینه‌های مختلفی سفارش کار بگیرد، می‌بایست توانایی‌های بالای مدیریتی داشته باشد. چرا که همزمان باید تعداد زیاد نیروی انسانی، نیازهای سازمان‌های مختلف و زمان را مدیریت کند تا بتواند تمامی سفارشات را پوشش داده و موقعیت همه فضاهای مجازی که مدیریت محتوای آنها را به عهده دارد را به نقطه بالاتری برساند.

چگونه مدیر محتوا شویم؟

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید مدیریت محتوا، شغلی با مسئولیت سنگین است و برای وارد شدن و موفقیت در این شغل باید تمامی دانش و تخصص لازم را کسب نمایید، امری که یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. در واقع کسی می‌تواند مدیر محتوای خوبی باشد که قبلا تجربیات زیادی کسب کرده باشد و پله پله به شغل مدیریت نزدیک گردد. یک مدیر نمی‌تواند نسبت به عملکرد کارشناسان تولید محتوا نظارت خوبی داشته باشد مگر اینکه قبلا خودش تولید محتوا کرده باشد، نمی‌تواند نسبت به سطح فنی وکیفی یک ویدئوی تبلیغاتی نظر بدهد مگر اینکه با اصول و ریزه‌کاری‌های آن آشنا بوده و خودش قبلا انجام داده باشد، این روند همچنین در مورد تمامی بخش‌های حوزه مدیریتی‌اش صدق می‌کند. بنابراین فردی که به شغل مدیر محتوا علاقه دارد باید مرحله به مرحله و بدون جهش پیش برود تا به مدیر موفقی تبدیل گردد.

درآمد مدیر محتوا چقدر است؟

با توجه به روند رشد سریع فضای مجازی و ضرورت تولید محتوا برای موفقیت انواع کسب و کارها، شغل مدیرت محتوا یکی از ضروریات جامعه امروز است که هر لحظه به اهمیت آن افزوده می‌شود. بنابراین آینده بسیار خوبی از نظر موقعیت اجتماعی و اقتصادی برای افراد علاقه‌مند خواهد داشت. اما مقدار دقیق درآمد برای این شغل بستگی به سطح مهارت فرد، گستردگی و عمق اطلاعات و دانش وی و همچنین تجربیات او دارد، در واقع هرچه مدیر محتوا حرفه‌ای‌تر بوده و تخصص بیشتری داشته باشد، سطح درآمد بالاتری نیز خواهد داشت. در کل می‌توان گفت شغل مدیر محتوا یکی از پردرآمدترین مشاغل جامعه مدرن است.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *