خوشبختانه امروزه بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کارهای گوناگون از اهمیت بالای تولید محتوا در فضای مجازی آگاه هستند و میدانند که فعالیت حرفهای در شبکههای اجتماعی نقش مهمی در توسعه و موفقیت کسب و کار ایفا میکند. یوتیوب از جمله شبکههای اجتماعی بسیار محبوب و پرطرفدار است که در سال 2005 توسط چاد هرلی، جاوید کریم، و استیو چن ارائه شد. در حال حاضر تعداد کاربران فعال یوتیوب در ماه به بیش از 2 میلیارد در سرتاسر جهان رسیده است و در هر 1 دقیقه 500 ساعت ویدئو در آن آپلود میشوند. با در نظر گرفتن این آمار اگر بتوانید کسب و کار خود را با تولید محتوای ارزشمند و جذاب در یوتیوب افزایش دهید به طور قطع به موفقیتهای چشمگیری دست خواهید یافت. با تولید محتوا در یوتیوب هم میتوانید به صورت مستقیم درآمد کسب کنید و هم میتوانید تعداد مخاطبان و در نتیجه فروش خود را افزایش دهید.
نکات زیادی برای تولید محتوا در یوتیوب وجود دارند که از جمله آنها میتوان به کیفیت ویدئو، قوانین کپیرایت، کاور ویدئو، عنوان ویدئو، و همچنین استفاده از هشتگهای مناسب اشاره داشت. علاوه بر این ایدههای زیادی هستند که میتوانید از آنها برای تولید محتوا در این شبکه اجتماعی استفاده کنید. به طور مثال ویدئوهای آموزشی، سرگرمی، آرایش و زیبایی، و همچنین گیم از جمله بهترین ایدهها برای تولید محتوا در این شبکه اجتماعی هستند. توصیه میشود که پیش از بارگذاری ویدئو خود در یوتیوب به خوبی آن را ویرایش کرده و محتوایی باکیفیت و ارزشمند تهیه کنید. البته کار تولید محتوای باکیفیت در یوتیوب کاملاً تخصصی است و باید با شناخت کامل از مخاطبین هدف انجام پذیرد. میتوانید برای دریافت بهترین نتیجه از فعالیت خود در این شبکه اجتماعی با همکاران ما در سلام محتوا تماس حاصل کنید. در ادامه به بررسی بیشتر اهمیت تولید محتوا در یوتیوب و همچنین نکات و ایدههای ناب مربوط به آن خواهیم پرداخت.
چگونه با تولید محتوا در یوتیوب درآمد کسب کنیم؟
یوتیوب (youtube) یکی از شبکههای اجتماعی بسیار محبوب در سرتاسر جهان است که بر محور به اشتراکگذاری ویدئو طراحی شده و میتوان از آن به عنوان یک آکادمی انلاین یاد کرد. با وجود محدودیتهای موجود در ایران همچنان کاربران ایرانی از مزایای این شبکه اجتماعی بهره میبرند. هر یک از ما تا کنون حداقل برای مدت کوتاهی وارد این شبکه اجتماعی شده و از آن استفاده کردهایم. این وبسایت به تمام کاربران خود اجازه میدهد با حداقل امکانات به درآمد مناسبی دست پیدا کنند. یوتیوب از طریق نمایش تبلیغات به کسب درآمد میپردازد. برای آنکه بتوانید با کمک یوتیوب به درآمد برسید باید شیوه تولید محتوا برای این شبکه اجتماعی را به خوبی فراگیرید. ممکن است تا کنون جمله محتوا پادشاه است را شنیده باشید. در یوتیوب نیز هر اندازه محتوای بهتر و باکیفیتتری در اختیار کاربران قرار دهید به درآمد بیشتری خواهید رسید.
این شبکه اجتماعی نه تنها برای کسب درآمد به صورت مستقیم، بلکه برای توسعه کسب و کار و افزایش تعداد مخاطبین نیز مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل به تمام کسب و کارها در زمینههای مختلف توصیه میشود که در فرصتی مناسب اکانت رسمی خود را در یوتیوب ساخته و شروع به فعالیت در این شبکه اجتماعی کنند.
برای تولید محتوا در یوتیوب به این نکات توجه کنید
یوتیوب به صورت مستقل امکان درآمدزایی را برای همه کاربران خود فراهم آورده است؛ اتفاقی که در دیگر اپلیکیشنها و شبکههای اجتماعی رخ نمیدهد. در یوتیوب این دنبالکنندگان و مخاطبان شما هستند که موجب کسب درآمدتان میشوند. با توجه به این موضوع واضح است که جلب رضایت کاربران در کنار رعایت قوانین یوتیوب مهمترین کاری است که باید برای رسیدن به درآمد انجام دهید. نکات زیادی برای طراحی محتوای جذاب و منحصر به فرد در یوتیوب وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از مهمترین آنها میپردازیم:
قوانین کپی رایت
یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمان فعالیت خود در یوتیوب به آن توجه داشته باشید قوانین کپی رایت است. حساسیت یوتیوب بر قوانین کپی رایت آنچنان دقیق است که اگر در ویدئو خود از آهنگ پس زمینه شامل قوانین کپی رایت صاحب اثر استفاده کنید محتوای شما به طور کامل حذف خواهد شد. اگر قصد استفاده از مطالب اشخاص دیگری را دارید باید به صورت مستقیم به منبع اشاره کنید. علاوه بر این نباید کلیه مطالب منتشر شده توسط شما بازنشر باشند. با توجه به این موضوع به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید از تصویر، فیلم، و دیگر مطالب دیگران سواستفاده کنید.
استفاده از هشتگ مناسب
هشتگها از دیگر اجزاء یوتیوب هستند که میتوانند برای موفقیت در تولید محتوا به شما کمک کنند. میتوانید از عبارات و کلمات کلیدی مرتبط با محتوای خود در قسمت توضیحات استفاده کنید. کاربران با جستجوی هشتگهای مورد نظر خود به ویدئو شما دسترسی خواهند داشت. نکتهای که باید به خاطر سپارید این است که حداکثر تعداد هشتگهایی که میتوانید در بخش توضیحات ذکر کنید 15 عدد است. اگر از بیش از 15 عدد هشتگ در یک ویدئو استفاده کنید یوتیوب تمام هشتگهای شما را نادیده خواهد گرفت. علاوه بر این توصیه میشود هیچگاه از هشتگهای نامرتبط با ویدئو خود استفاده نکنید.
ایجاد playlist
یکی از کارهای هوشمندانه که بهتر است برای تولید محتوا در یوتیوب از آن استفاده کنید ایجاد playlist است. یکی از مشکلاتی که برخی از کاربران با آن مواجه میشوند یافتن محتوای مورد نظر در میان میلیونها ویدئو وجود در یوتیوب است. playlistها به شما امکان دستهبندی ویدئوها را خواهند داد. با این کار میتوانید در جهت جلب رضایت کاربران عمل کرده و نتیجه بهتری از تلاشهای خود دریافت کنید.
کیفیت بالای ویدئو
یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید کیفیت بالای ویدئو است. گاه یک ویدئو باکیفیت و یک ویدئو بیکیفیت هر دو میتوانند پیام مورد نظر را به کاربر برسانند؛ اما واضح است که همه کاربران تمایل بیشتری به استفاده از محتوا با کیفیت بالاتر دارند. سعی کنید ویدئوهایی با رزولوشن بالا طراحی کرده و حتما صدای آن را پیش از انتشار نویزگیری کنید. نویزگیری صدای ویدئو میتواند به متمرکز کردن توجه مخاطب بر روی مطالب ذکر شده کمک کرده و بازدهی عالی و مناسبی برای کانال شما ایجاد کند. از جمله بهترین نرمافزارها برای این کار adobe audition است.
کاور جذاب
بخشی از تولید محتوا در یوتیوب مربوط به طراحی کاور ویدئو است. کاور ویدئو تصویری است که به همراه عنوان به کاربر نمایش داده میشود. اگر کاور ویدئو جذاب و منحصر به فرد باشد به طور قطع کاربر تمایل بیشتری برای کلیک بر روی محتوای شما پیدا خواهد کرد. معمولاً استفاده از رنگهای گرم مانند زرد یا قرمز ایده مناسبی بوده و میتواند توجه بیشتری به خود جلب کند. علاوه بر این بهتر است در طراحی کاور از محتوای متنی نیز در کنار تصاویر استفاده کنید.
انتخاب عنوان مناسب
آخرین نکتهای که قصد داریم در این بخش به آن اشاره کنیم انتخاب عنوان جذاب برای محتوای یوتیوب است. با وجود آنکه کیفیت محتوا و جذابیت آن برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است، نمیتوان تاثیر عنوان را نادیده گرفت. عنوان محتوا عنصری است که میتواند موجب کلیک کردن مخاطبان بر روی ویدئو شود. سعی کنید از عنوانی مرتبط و جذاب استفاده کنید که احساس کنجکاوی کاربر را برای تماشای ویدئو برانگیزد.
بهترین ایدههای تولید محتوا در یوتیوب
یکی از مهمترین دغدغههایی که برای ورود به دنیای یوتیوب وجود دارد یافتن ایدههای جذاب و نو برای تولید محتوا است. یکی از توصیههایی که بهتر است آن را به خاطر داشته باشید این است که پیش از هر چیز باید استعدادها و تواناییهای خود را در نظر بگیرید. بهترین محتوا، محتوایی است که با علاقه طراحی شود. در کنار این موضوع بهتر است درباره محبوبترین محتواهای روز در توییتر نیز مطالعه کنید تا بتوانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. برخی از انواع ایدههای محتوایی که طرفداران زیادی در یوتیوب دارند عبارت است از:
محتوای آموزشی
محتواهای آموزشی جزو پرمخاطبترین محتواها در یوتیوب هستند. بسیاری از مخاطبان با هدف یادگیری دانش و مهارتهای مختلف از یوتیوب استفاده میکنند. شما نیز میتوانید از انواع محتواهای آموزشی مرتبط با کسب و کار خود استفاده کرده و تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید.
محتوای game
از دیگر ایدههای بسیار درآمدزا برای تولید محتوا در یوتیوب محتوای گیم است. البته در این زمینه رقابت بالایی وجود دارد؛ بنابراین اگر میخواهید از این روش استفاده کنید باید به فکر ایدههای نابتری باشید. از جمله محتواهای گیم میتوان به ویدئوهای let’s play، پخش مستقیم، بررسی بازیهای جدید، اخبار بازی، و آموزش بازی اشاره داشت.
محتوای تکنولوژی
موضوعات تکنولوژی از جمله موضوعاتی هستند که طرفداران زیادی دارند. اگر به دنیای تکنولوژی علاقمند هستید و در این زمینه اطلاعات کافی دارید میتوانید به سراغ انواع ایدههای محتوای تکنولوژی روید. به طور مثال میتوانید درباره اخبار روز تکنولوژی صحبت کرده و یا انواع محصولات روز را با یکدیگر مقایسه کنید.
محتوای گردشگری
گردشگران زیادی در یوتیوب وجود دارند که با سفر به اقصی نقاط جهان ویدئوهایی از داستان سفر خود و مکانهای دیدنی تهیه کرده و آن را در یوتیوب بارگذاری میکنند. کاربران زیادی با کنجکاوی درباره دیگر نقاط زمین به تماشای این ویدئوها میپردازند. این دسته از ویدئوها میتواند برای افرادی که با محدودیتهای مکانی و مالی برای سفر مواجهند بسیار لذتبخش باشد.
محتوای طنز و سرگرمی
محتواهایی با موضوعات طنز و سرگرمکننده در هر شبکه اجتماعی و پلتفرم اینترنتی مخاطبان زیادی دارند. کاربران زیادی هستند که در زمانهای آزاد برای عوض کردن حال و هوای خود از انواع ویدئوهای طنز یوتیوب بازدید میکنند.
محتوای میکاپ
از دیگر ایدههای تولید محتوا در یوتیوب تهیه ویدئوهای مربوط به هنرهای آرایشی و گریم است. عرصه آرایش و میکاپ از جمله محبوبترین زمینهها است که مخاطبان زیادی دارد. از جمله انواع ویدئوهای مربوط به میکاپ میتوان به آموزش نحوه آرایش، معرفی و تست برندهای محبوب، و ارائه جدیدترین محصولات ارائه شده اشاره داشت.
ترفندهای زندگی
ارائه محتواهای مرتبط با لایف استایل از دیگر ایدههای بسیار پرمخاطب در دنیای یوتیوب است. از جمله ویدئوهای مربوط به این زمینه میتوان به نحوه مدیریت زمان، نظم و ترتیب در خانه، فنگشویی و… اشاره داشت.
محتوای موسیقی
ارائه ویدئوهای حاوی موسیقی یا موزیکویدئو در بین هنرمندان مختلف بسیار رایج است و مورد استقبال مخاطبین قرار میگیرد. این ایده محتوایی برای افرادی که به تازگی به عرضه موسیقی وارد میشوند بستری عالی برای معرفی و جلب توجه مخاطبان است.
یوتیوبرها از چه نرمافزارهای برای تولید محتوا استفاده میکنند؟
یکی از دغدغههایی که ممکن است برای تولید محتوا در یوتیوب با آن روبرو شوید استفاده از نرمافزار مناسب برای ویرایش است. به طور قطع ویدئوهای خام دارای نقصها و مشکلات زیادی هستند که باید در نسخه نهایی حذف شوند. علاوه بر این استفاده از جلوههای ویژه نیز میتواند برای جلب نظر مخاطبان و افزایش گیرایی ویدئو مفید باشد. بسیاری از نرمافزارها ابزارهای گوناگونی برای اضافه کردن جلوههای ویژه و افکتهای مختلف در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار میدهند. از جمله نرمافزارهای محبوب برای ویرایش ویدئو میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
مخاطبان از سرتاسر جهان با اهداف گوناگونی از یوتیوب استفاده میکنند. از جمله محتواهای پربازدید و محبوب یوتیوب میتوان به محتواهای سرگرمی، آموزشی، میکاپ و زیبایی، ویدئوهای گیمینگ، و همچنین موسیقی و ورزش اشاره داشت.
طبق آمار اعلام شده شمار زیادی از یوتیوبرها از نرمافزارهای adobe premiere pro، final cut pro، و iMovie برای ویرایش محتوای خود استفاده میکنند. اگر تجربه زیادی در این زمینه ندارید iMovie گزینهای مناسب برای شما خواهد بود. با کسب مهارت بیشتر میتوانید از امکانات Adobe premiere pro نیز بهره ببرید.
هزینه تولید محتوا در یوتیوب به نوع محتوای درخواستی شما، طول ویدئو، کیفیت ویدئو، ادیتهای درخواستی، و همچنین تعداد محتوای درخواستی بستگی خواهد داشت. متخصصان ما در سلام محتوا آماده ارائه انواع خدمات تخصصی در زمینه تولید محتوا برای یوتیوب به شما عزیزان هستند.
اگر حوزه کسب و کار شما بینالمللی است بهتر است ویدئوهای انگلیسی طراحی کرده و برای جلب نظر مخاطبان فارسیزبان نیز از زیرنویس فارسی استفاده کنید. اما اگر کسب و کار شما کاملاً داخلی بوده و مخاطبانتان فارسیزبان هستند بهتر است زبان ویدئوها نیز فارسی بوده و به همراه آن زیرنویس انگلیسی نیز ارائه دهید.
یوتیوب یکی از شبکههای اجتماعی است که بیش از 2 میلیارد بیننده را در خود جای داده است. میتوان گفت میزان بازدید ویدئوهای آن روزانه به بیش از 5 میلیارد میرسد. یکی از ویژگیهای یوتیوب این است که میتوان در آن هر گروهی از مخاطبان که مد نظرمان است را بیابیم. همچنین بیزینسهای مختلفی از شیوههای بسیاری در این بستر به جهت رسیدن به خواستههای خود استفاده میکنند.
از اولین عنصرهایی که میتوانند نقش زیادی در کسب درآمد در یوتیوب داشته باشد کاربران هستند. یکی دیگر از لازمههای مهم برای کسب جایگاه در یوتیوب و درآمدزایی در آن این است که حداقل چهارهزار ساعت بیننده و هزار دنبال کننده داشته باشید. کسب درآمد در یوتیوب به راحتی به دست نمیآید.
کسانی که در یوتیوب صاحب کسب و کار هستند باید در برنامهی Partner Program ثبت نام کنند. زیرا افزایش کاربران برای یوتیوب اهمیت زیادی دارد و تولید محتوا در آن بسیار تاثیرگذار است. پس از ثبت نام در این برنامه، یوتیوب به بررسی اولین بازدیدهای کانال شما میپردازد.
محتوای آموزشی یکی از اهدافی است که کاربران در یوتیوب دنبال میکنند. تولید محتوای آموزشی میتواند کمک زیادی به کاربران کند تا نیازهای خود را برطرف کنند. برای مثال اگر کاربری به دنبال ساخت وسایل تزئینی باشد به راحتی میتواند با یک سرچ در یوتیوب به آن دست پیدا کند.