تعداد کاربران لینکدین در سالهای اخیر به شدت افزایش داشته است. نکته جالب آن است که در این شبکه تنها افراد مشهور و سرشناس تاثیرگذار نیستند؛ بلکه افرادی به ظاهر عادی نیز هزاران پیرو دارند و نرخ تعامل بالایی دریافت میکنند. این موضوع به خوبی نشاندهنده آن است که فرصت زیادی برای تمام کاربران وجود دارد که با کمک یک استراتژی حرفهای و موثر به تولید محتوا برای لینکدین بپردازند. در ادامه به بررسی برخی از نکات و تکنیکهایی میپردازیم که توجه به آنها در لینکدین ارزش زیادی دارد:
مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
یکی از مهمترین کارهایی که باید برای تاثیرگذاری در لینکدین انجام دهید شناخت مخاطبان هدف است. سعی کنید افرادی که قصد ارتباط با آنها را دارید به خوبی شناخته و درباره ویژگیها و شخصیت کاری آنها بیشتر بدانید. تولید محتوا در هر شبکه اجتماعی به ویژه لینکدین ملزم به شناخت پرسونای مخاطبان است. اگر ندانید مخاطبان هدفتان چه افرادی هستند امکان ندارد بتوانید محتوای عالی و اثرگذار بنویسید. برای آنکه شناخت بهتری بر روی مخاطبان هدف خود داشته باشید میتوانید سوالهای زیر را از خود بپرسید:
- مخاطبان من چه کسانی هستند؟
- آنها با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند؟
- آنها مشکلات خود را در چه بخشی از کارشان تجربه میکنند؟
- آنها چه زمانی با این مشکلات مواجه میشوند؟
- چرا آن مشکلات برای این افراد پیش میآید؟
- چگونه میتوان به حل این مسائل کمک کرد؟
صفحه خود را اتقاء دهید
یکی دیگر از عوامل مهم در تاثیرگذاری تولید محتوا در لینکدین ارتقاء صفحه شخصی است. صفحه شخصی شما و یا کسب و کارتان اولین گام برای ایجاد بازاریابی محتوا در لینکدین است. صفحه کسب و کار شما به منزله هویت سازمانی شما است که باید جزئیات مربوط به ماهیت کار خود را در آن قرار دهید. سعی کنید در صفحه خود از لوگو شرکت و تصاویر مناسب برای ارائه به طرفداران و کاربران استفاده کنید. در لینکدین امکانات و بخشهای زیادی برای کامل کردن صفحات شخصی و حرفهای وجود دارند. سعی کنید پروفایل خود را در این شبکه اجتماعی به بهترین شکل ممکن پر کرده و تمام سوابق و افتخارات خود را در آن قرار دهید.
از تجربیات خود صحبت کنید
یکی از تکنیکهای کلیدی برای موفقیت در لینکدین ارتباط انسانی و طبیعی با دیگر کاربران است. سعی کنید از تجربیات و شکستها و موفقیتهای خود بنویسید و بدین وسیله خودِ واقعیتان را به کاربران نشان داده و اعتماد آنها را جلب کنید. با وجود آنکه لینکدین شبکهای کاملاً حرفهای است و باید در آن مطالب تخصصی و مستندات ارائه شوند، تجربه نشان داده است که بسیاری از کاربران به مطالعه تجربیات دیگران در زمینههای کاری علاقه زیادی دارند و میتوانند بدین وسیله با یکدیگر ارتباط بیشتری پیدا کنند.
به کامنتها پاسخ مناسب دهید
از دیگر نکات بسیار مهم که میتواند تاثیر زیادی در رشد و توسعه صفحه شما در لینکدین داشته باشد پاسخگویی به نظرات و کامنتهای مختلف است. فراموش نکنید که باید با مخاطبان خود و دیگر کاربران تعامل مناسبی داشته باشید تا بتوانید اعتماد آنها را جلب کرده و تاثیرگذاری خود را نشان دهید. یکی از بهترین روشها برای این کار پاسخگویی به تمام کامنتها و نظرات است. کاربران نسبت به ارتباط موثر با افرادی که به نظرات آنها اهمیت میدهند تمایل بیشتری از خود نشان میدهند.
کانکشنهای جدید ایجاد کرده و با آنها تعامل داشته باشید
در شبکههای اجتماعی تعامل حرف اول را میزند. ترفند دیگری که باید برای موفقیت تولید محتوا در لینکدین از آن استفاده کنید ایجاد کانکشنهای جدید و تعامل مناسب و موثر با آنها است. سعی کنید هر از چندگاهی از صفحات کاربران و کسب و کارهای مختلف بازدید کرده و افرادی که به حوزه کاری شما ارتباط بیشتری دارند را بیابید. میتوانید با این افراد کانکشن جدید ایجاد کنید تا بدین وسیله شبکه کاری خود را توسعه دهید. البته بهتر است تعامل موثر با این افراد را فراموش نکنید. ساخت کانکشنهای جدید میتواند رشد و توسعه صفحه شما را بسیار سریعتر کند.
در گروههای مناسب عضو شوید
گروههای زیادی در لینکدین وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانید سریعتر به اهداف خود دست پیدا کنید. در واقع عضویت در گروههای مختلف و فعالیت در انها یکی از بهترین راههای بازاریابی تولید محتوا در لینکدین است. این امر میتواند با افزایش ترافیک شرکت و سایت شما تاثیر زیادی بر رشد و توسعه صفحهتان داشته باشد و در عین حال کسب و کار شما را بهتر کند. برای پیدا کردن گروههای مناسب میتوانید به تعداد اعضای گروه و همچنین حجم تعاملاتی که در گروه اتفاق میافتند دقت داشته باشید. با مشاهده مقالات و تعداد نظرات آنها نیز میتوانید دیدگاه خوبی نسبت به اعضای فعال داشته باشید.
از محتواهای طولانی دوری کنید
متاسفانه برخی از افراد تصور میکنند که محتواهای بلندتر نشان از کیفیت و تاثیرگذاری آن دارد. این در حالی است که امروزه بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی نسبت به مطالعه محتواهای کوتاهتر تمایل بیشتری نشان میدهند. هیچ کس زمان کافی برای مطالعه داستانهای بلند و طولانی را ندارد. اگر محتوای شما طولانی است میتوانید از لیستهای نقطهدار برای خلاصه کردن آن استفاده کنید. سعی کنید از سرفصلهای فرعی زیادی نیز استفاده کنید تا مطالب به خوبی دستهبندی شوند. توجه به این ترفند برای تولید محتوا در لینکدین همیشه موثر است.