اولین اصل تولید محتوا در زاهدان این است که از تمامی فرمتهای محتوا برای سایت خود استفاده کنید. محتوا دارای انواع مختلفی است.
امروزه استفاده از اینترنت در تمام امور روزانه به بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره بدل شده است. شمار قابل توجهی از افراد با استفاده از گوشیهای هوشمند خود در هر مکان و زمانی به اینترنت دسترسی دارند. بسیاری از افراد نیز از این امتیاز استفاده کرده و هر زمانی که با مشکلی مواجه میشوند بلافاصله درباره آن در اینترنت جستجو میکنند. حال تصور کنید که شما کسی هستید که پاسخ سوال کاربران را به بهترین شیوه به آنها ارائه میدهید. واضح است که با ارائه اطلاعات صحیح و پاسخ به سوالات کاربران میتوانید اعتماد آنها را جلب کرده و در نهایت فروش خود را افزایش دهید. این همان نکتهای است که کسب و کارهای زیادی به آن پی برده و در تلاش برای بهکارگیری آن هستند. تولید محتوا برای جذب مخاطبان و به دنبال آن افزایش مشتریان آنچنان موفق عمل کرده است که امروزه به بازیگری بیبدیل در فضای مجازی تبدیل شده است.
اما محتوا دیگر به شکل گذشته خود نیست. در گذشته محتوا تنها متنی برای معرفی یک کالا یا محصولی خاص بود. اما ذائقه افراد با گسترش فضای مجازی و ظهور اپلیکیشنهای مختلف آنچنان تغییر کرد که امروزه دیگر تالیف یک متن ساده به تنهایی کاربردی نخواهد داشت. اگر میخواهید با استفاده از محتوا در وبسایت یا شبکههای اجتماعی کسب و کار خود دیده شوید باید تلاش بیشتری داشته و از متخصصان باتجربه کمک بگیرید. امروزه محتوا را میتوانید در قالبها و فرمتهای گوناگونی مشاهده کنید. هر یک از انواع محتوا برای پلتفرمی خاص مناسب بوده و میتواند دستهای خاص از مخاطبان را به خود جذب کند. برای همین است که توصیه میشود برای خدمات تولید محتوا در شهر زاهدان به کارشناسان محتوا مراجعه کنید. در ادامه برخی از محبوبترین و مهمترین انواع محتوا در فضای اینترنت را بررسی خواهیم کرد:
محتوای متنی
محتوای متنی را میتوان رایجترین نوع محتوا در فضای مجازی دانست. از گذشته تا کنون متن یکی از مهمترین راهها برای ایجاد ارتباط میان انسانها بوده است. جادوی متن و نوشتهها زمانی احساس میشود که بتوان به هنگام تالیف آنها از واژگان درست و مناسبی استفاده کرد که بتوانند مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهند. با وجود آنکه امروزه استفاده از تصاویر و ویدئوها گسترش زیادی داشتهاند، همچنان بسیاری از افراد ترجیه میدهند مطلب مورد نظر خود را در قالب متن مطالعه کنند. به همین دلیل هم همچنان بسیاری از کسب و کارها به تولید محتوای متنی با حفظ استانداردها و استفاده از تکنیکهای گوناگون میپردازند تا بتوانند مخاطبان خود را راضی نگه دارند.
تولید محتوای متنی مناسب و جذابی که بتواند در عین سادگی مطلب را به خوبی برای مخاطبان بیان کند نیازمند تجربه و مهارت زیادی است که تنها نویسندگان و کارشناسان تولید محتوا قادر به انجام آن خواهند بود. به همین دلیل هم توصیه میشود که برای امور تولید محتوا برای وبسایت یا دیگر پلتفرمهای اینترنتی خود از کمک کارشناسان در این زمینه استفاده کنید.
محتوای اینفوگرافیک
با وجود آنکه نگارش محتوای متنی اهمیت بالایی دارد، همچنان محتوایی که بدون هیچگونه تصویر مناسبی منتشر میشود از نظر ارزش محتوایی ضعیف است. با توجه به تحقیقات انجام شده مغز انسان با استفاده از تصاویر میتواند اطلاعات را با سرعت و راحتی بیشتری دریافت و درک کند. به همین دلیل هم بهتر است در نگارش و انتشار هر محتوایی از تصاویر مرتبطی استفاده شود که بتوان با نگاهی به آنها متوجه موضوع کلی محتوا شد. از جمله انواع محتواهای تصویری اینفوگرافیکها هستند. اینفوگرافیکها (infographic) همانطور که از نامشان پیداست تصاویری هستند که میتوانید با استفاده از آنها اطلاعات در زمینه خاصی را به مخاطبان منتقل کنید. این نوع محتوا به ویژه برای بیان اطلاعات آماری مناسب است.
با طراحی یک اینفوگرافیک مناسب کاربران میتوانند تنها با نگاهی به تصویر روند کلی موضوع را درک کرده و علاوه بر این اطلاعات مورد نظر خود را بدون مطالعه تمام محتوا دریافت کنند. نرمافزارهای گرافیکی زیادی هستند که میتوانید با استفاده از آنها اینفوگرافیکهای جذابی طراحی کنید. علاوه بر این میتوانید از قالبهای آماده استفاده کرده و آنها را به سلیقه خود ویرایش کنید.
محتوای ویدئویی
محتوای ویدئویی از دیگر انواع محتوا است که امروزه طرفداران خاص خود را دارد. این نوع محتوا در سالهای اخیر به صورت ناگهانی رشد زیادی داشته است. یکی از دلایل محبوب بودن این نوع محتوا جذابیت گرافیکی آن است که میتواند هر فردی را در جای خود میخکوب کند. علاوه بر این بسیاری از محتواهای ویدئویی به دلیل برخورداری از صوت، تصویر، و متن میتوانند تاثیرگذاری بالایی بر مخاطبان خود داشته باشند.
با استفاده از محتواهای ویدئویی میتوانید از رعایت حق کپی رایت نیز اطمینان کامل داشته باشید؛ زیرا معمولاً کپی کردن این نوع محتوا در مقایسه با سایر روشها مشکلتر است. البته بهتر است توجه داشته باشید که هزینه تولید محتوای ویدئویی به دلیل نیاز به تخصص و زمان بیشتر بالاتر خواهد بود؛ اما با استفاده از آن میتوانید نتایج شگفتانگیزی کسب کنید.
محتوای صوتی (پادکست)
یکی دیگر از انواع محتوا که در سال 2004 ظهور کرد و به سرعت جایگاه خود را در میان دیگر انواع محتوا یافت پادکستها هستند. امروزه یکی از شیوههای محبوب برای ارائه مطالب در هر زمینه تولید پادکست است. یکی از دلایل محبوبیت بالای این نوع محتوا افزایش مشغلههای روزانه افراد است که به آنها فرصت کافی برای مطالعه را نمیدهد. افراد پرمشغله میتوانند همزمان با رسیدگی به امور دیگر به پادکستهای مورد علاقه خود نیز گوش دهند.
شما نیز میتوانید با تهیه فایلهای صوتی اثرگذار و مناسب، پیام مورد نظرتان را به گوش مخاطبان برسانید. میتوانید به راحتی و در هر زمینهای اقدام به تولید پادکست کنید. حتی میتوانید محتواهای متنی خود را در قالب پادکست نیز منتشر کنید که مخاطبان در صورت تمایل از آن استفاده کنند . تولید محتوای صوتی به امکانات پیچیده و خاصی نیاز نخواهد داشت؛ میتوانید همین حالا با استفاده از تلفن همراه هوشمند خود مطلب مورد نظرتان را ضبط کرده و آن را در شبکه اجتماعی خود منتشر کنید.
با وجود آنکه تولید و انتشار محتوا در زاهدان میتواند مزایای زیادی به دنبال داشته باشد، باز هم با استفاده از هر محتوایی نمیتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید. محتوایی که در وبسایت خود منتشر میکنید باید از کیفیت کافی برخوردار باشد تا بتوانید به وسیله آن رضایت مخاطبان و همچنین تایید موتور جستجوی گوگل را کسب کنید. به همین دلیل هم بهتر است به هنگام بررسی نمونه کارهای شرکت تولید محتوا در زاهدان به دقت به تمام جنبههای آن توجه داشته باشید. اما یک محتوای خوب و باکیفیت چه ویژگیهایی دارد؟
طول مناسب محتوا
حتما تا کنون محتواهایی را مشاهده کردهاید که به هیچ وجه به تمام نکات مرتبط با موضوع نپرداختهاند و تنها نوشتهای بسیار کوتاه را ارائه دادهاند. در نقطه مقابل نیز در برخی از محتواها بیش از حد به مسائل حاشیهای پرداخته شده و متن بسیار طولانی است. رعایت طول مناسب برای محتوا نه تنها رضایت مخاطب را جلب میکند، بلکه برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو نیز لازم است. انتشار محتواهای کوتاه در طولانی مدت نرخ پرش وبسایت شما را افزایش داده و موجب کاهش رتبه وبسایت در موتورها جستجو میشود.
تحت تاثیر قرار دادن مخاطب
از دیگر ویژگیهای یک محتوای خوب درگیر کردن مخاطب است. اگر میخواهید بازخورد مناسبی از تلاشهای خود در زمینه تولید محتوا داشته باشید باید آن را به گونهای تالیف کنید که مخاطبان به سادگی از کنار آن عبور نکنند. باید بتوانید با افزایش جذابیت مطالب و بیان نکات جالب و کاربردی نظر مخاطب را جلب کرده و او را درگیر کنید. علاوه بر این میتوانید یک رایگیری یا نظرسنجی در صفحه محتوای خود قرار دهید تا مخاطبان را تشویق به تعامل کنید. گاه میتوانید مسابقهای بر اساس مطالب ذکر شده در محتوا نیز طراحی کرده و به افراد برتر هدیهای تقدیم کنید. این کار میتواند محبوبیت کسب و کارتان را تا حد زیادی افزایش دهد.
ویراستاری تخصصی محتوا
یکی از نکات بسیار مهم در نگارش محتوای متنی توجه به نکات نگارشی و املا کلمات است. البته که داشتن چند غلط املایی نمیتواند مانعی برای درک محتوا توسط مخاطبان باشد، اما میتواند به راحتی حرفهای نبودن و بیدقتی کسب و کار شما را نشان دهد. به همین دلیل هم باید به شدت بر روی این مورد حساسیت به خرج داده و از بروز هرگونه مشکل نگارشی یا املایی جلوگیری کنید. کارشناسان تولید محتوا به دلیل تجربه و مطالعات خود در این زمینه میتوانند محتوایی باکیفیت و عاری از هرگونه غلط املایی تالیف کرده و اعتبار کسب و کار شما را به خوبی حفظ کنند.
توجه به سئو محتوا
گاه ممکن است زمان یا هزینه زیادی را برای تولید یک محتوای مناسب صرف کنید، اما موفق به جذب کاربران زیادی نشوید. یکی از اصول مهم برای محتوانویسی رعایت نکاتی است که به واسطه آنها در موتور جستجوی گوگل رتبه بهتری کسب کرده و در نتیجه بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشید. به این نکات اصول سئو (SEO) گفته میشود. یکی از نکات مهم سئو تکرار به جا کلمه کلیدی در طول محتوا است. البته سئو اصول و نکات زیادی دارد که رعایت آنها بر عهده کارشناس تولید محتوا خواهد بود.