موشن گرافیک (Motion Graphics)، عبارت است از هنر به حرکت درآوردن عناصر گرافیکی. این احتمالاً سادهترین پاسخی است که میتوان به پرسش «موشن گرافیک چیست؟» داد. همه ما در طول روز خود، نوعی از Motion Graphics را مشاهده میکنیم، حتی اگر دقیقاً ندانیم این تکنیک چیست و برای چه هدفی از آن استفاده میشود. تابلوی یک رستوران را در نظر بگیرید که نام رستوران در آن به صورت متحرک نمایش داده شده است. یا تبلیغات تلویزیونی را در نظر بگیرید که در آنها به جای نمایش ثابت عنوان یک کالا، آن را به صورت متحرک و با انیمیشنهای خاص، نمایش میدهند. حتی Motion Graphics را ممکن در تابلوهای راهنمای ایستگاه مترو شهرتان نیز مشاهده کنید، یا این که روی نمایشگر یخچال فریزر خود، از یک المان گرافیکی متحرک، برای نمایش دما استفاده شود. اما علت گستردگی استفاده از عناصر گرافیکی متحرک در دنیای امروز چیست؟ پاسخ ساده است! توجه مخاطبان، با نمایش تصاویر متحرک به جای تصاویر ثابت، بیشتر و بهتر جلب میشود! اگر میخواهید درباره این هنر و نحوه ساخت و کاربردهای آن بیشتر بدانید، ادامه این مطلب از سلام محتوا را دست ندهید.
موشن گرافیک نوعی از انیمیشن است!
همه شما با انیمیشن آشنایی دارید و احتمالاً کودکی خود را با مشاهده کارتونهای جذاب سپری کردهاید. هنر به حرکت درآوردن تصاویر، از گذشته تاکنون مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. طراحان انیمیشن، روح سرشار از فانتزی و جادوی خود را در تصاویری که ترسیم میکنند، میدمند و با گذاشتن آن تصاویر در کنار یکدیگر، به طرح و ایده خود جان میدهند! دست یک طراح انیمیشن، در ترسیم و طراحی باز است و خلاقیت یک طراح، مرزی را پیش روی خود نمیبیند. انیمیشن، نشان داد که میتوان طرحهای غیرواقعی و غیرطبیعی را خلق کرد و به آنها جان داد. در دورهای، طراحان به این فکر افتادند که چرا سایر عناصر گرافیکی را به حرکت درنیاوریم؟ اینگونه شد که مثلاً در سینماها به جای نمایش عنوان فیلم به صورت یک تصویر ثابت، عنوان را با استفاده از انیمیشن به صورت متحرک نمایش میدادند تا هیجان مخاطب برای مشاهده آن بیشتر شود! با گذشت سالها و پیشرفت تکنولوژی، شیوههای ساخت موشن گرافیک نیز پیشرفت کرد و امروزه میتوانیم انواع مختلف آن را در نمایشگر دستگاههای هوشمند موجود در منزل، یا دستگاههایی که با خود حمل میکنیم، تابلوها و بیلوبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات تلویزیون و تبلیغات موجود در شبکههای اجتماعی مشاهده کرد. پس تا اینجا فهمیدیم که Motion Graphics نوعی از انیمیشن است، اما تفاوتهایی نیز با انواع مرسوم انیمیشن دارد!
تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن
برای اشخاصی که به دنبال ساخت Motion Graphics برای تبلیغات یا هر هدف دیگری هستند، دانستن تفاوت این تکنیک با انواع مرسوم انیمیشن، اهمیت دارد. ابتدا انیمیشن و Motion Graphics را از نظر لغوی بررسی میکنیم. در حالی که Motion Graphics، عبارت است از به حرکت درآوردن عناصر گرافیکی ساخته شده توسط یک طراح، انیمیشن یک اصطلاح کلی برای تمامی تصاویر متحرک از جمله کارتونها محسوب میشود. در واقع Motion Graphics روی به حرکت درآوردن عناصر گرافیکی تمرکز میکند، بنابراین، جنبههای متمرکز بر داستانسرایی در آن کمرنگ است. در نتیجه، بزرگترین تفاوت موشن گرافیک و سایر انواع انیمیشن را میتوان در عامل داستانسرایی جستجو کرد.
اگر میخواهید بدانید موشن گرافیک 3 بعدی چیه و چه کاربردی داره مقاله لینک شده را بخوانید.
البته این به معنای آن نیست که نتوان از Motion Graphics برای گفتن یک داستان استفاده کرد، بلکه در بعضی از جاها ترکیب Motion Graphics با عناصر قصهگویی، نتیجه فوقالعادهای خواهد داشت. این به آن علت است که در ساخت و طراحی موشن گرافیک، میتوان قوانین مربوط به طبیعت را در نشان دادن رفتار کاراکترها رعایت نکرد و طراح میتواند بیشتر روی نحوه انتقال احساس و پیام به مخاطب، تمرکز کند.
اما به طور کلی، هدف از ساخت Motion Graphics در بیشتر مواقع جلب توجه بیشتر مخاطب است. برای مثال، شما میتوانید با افزودن عناصر گرافیکی به لوگوی شرکت خود، یا متحرک کردن خود آن لوگو، نظر مردم را در شبکههای اجتماعی به خود جلب کنید. این کار در به خاطر سپردن لوگو یا نام برند شما نیز مؤثر است.
تفاوت دیگر Motion Graphics با انیمیشن یا کارتونها را میتوان در رنج مخاطبان جستجو کرد. طراحی یک کارتون با استفاده از کاراکترهای کودکانه را نمیتوان برای تبلیغ هر محصولی استفاده کرد. اما در Motion Graphics، دست طراح برای طراحی انواع عناصر گرافیکی و متحرک کردن آنها باز است و میتواند طراحیهای خود را برای هر رنج سنی انجام دهد. حتی پیامها یا احساسات پیچیده را میتوان به کمک Motion Graphics راحتتر منتقل کرد، بدون نیاز به این که داستانسرایی انجام شود. اگر محصولی را تبلیغ میکنید که ماهیت آن به سرعت گره خورده است، میتوانید به کمک Motion Graphics این حس را در مخاطب ایجاد کنید. اگر محصول شما کاربردی درباره روشنایی دارد، میتوانید تنها با تغییر میزان نور در لوگوی شرکت خود، حس تغییر روشنایی را در مخاطب القا کنید. بنابراین میتوان با استفاده از Motion Graphics، انواع مختلفی از احساسات و پیامها را به تعداد زیادی از مخاطبان با سنوسال و جنسیتهای مختلف، منتقل کرد.
چرا به جای موشن گرافیک از تصاویر ثابت که طراحی آن ها ارزان تر هم هست استفاده نکنیم؟
به کمک Motion Graphics میتوان ایدههای پیچیده را به سادگی نمایش داد. این نوع از انیمیشن را به عنوان یک عامل مؤثر بصری در جلب توجه و بازدید مخاطبان در نظر بگیرید. بیان بعضی از ایدهها یه خصوص طرحهای انتزاعی به کمک کلمات یا تصاویر ایستا بسیار مشکل است. در حالی که مشاهده تنها دو ثانیه از عناصر گرافیکی متحرک، میتواند مفهموم یا پیام را منتقل کند. برای این که مفهوم تأثیر عناصر گرافیکی روی چشم را متوجه شوید، به مواقعی توجه کنید رمز عبور خود را هنگام ورود به یک وبسایت، اشتباه وارد میکنید. در بعضی از موارد، اشتباه بودن رمز عبور، با نمایش رنگ قرمز یا یک انیمیشن خاص به شما اطلاع داده میشود. تأثیر این کار، نسبت به نمایش جمله «رمز عبور خود را اشتباه وارد کردهاید»، بسیار بیشتر است. یا با نمایش یک انیمیشن یا تصویر متحرک بامزه پس از ورود موفق به حساب کاربری، تجربه شیرینی از کار با وبسایت شما در خاطر کاربر ثبت خواهد شد.
مورد دیگری از تأثیر تصاویر متحرک یا انیمیشنها را میتوانید در منوی اپلیکیشنها یا گوشی هوشمند خود جستجو کنید. اگر در رابط کاربری تلفن همراه شما از انیمیشنها در جای درست و به اندازه استفاده شده باشد، لذت کار با گوشی برایتان دوچندان خواهد شد. نمایش اطلاعات به وسیله عناصر گرافیکی نیز بسیار سادهتر است. پیشبینی آبوهوا را در نظر بگیرید. تصاویر متحرک ماه و ستاره و خورشید و ابر بیشتر به چشم شما میآید یا عددی که برای نمایش دما در کنار ان استفاده شده است؟ بنابراین همانطور که مشاهده میکنید، نمیتوان از تأثیر شگرف نمایش عناصر گرافیکی به صورت متحرک، روی جلب توجه مخاطب چشمپوشی کرد.
کاربردهای موشن گرافیک از گذشته تا امروز
همانطور که پیشتر گفتیم، اولین کاربرد موشن گرافیک در نمایش و تبلیغ عناوین فیلمها بود. به جای این که عناوین فیلمها در تیتراژ به صورت ثابت نشان داده شود، از عناصر گرافیکی در نمایش تیتراژ استفاده شد و نتیجه برای مخاطبان سینما بسیار هیجانانگیز بود. حتی با متحرک کردن یک فونت ساده که نام کارگردان یا بازیگران با استفاده از آن نوشته شده است، میتوان تأثیر بیشتری رو مخاطب گذاشت و او این اسامی را بهتر به خاطر خواهد سپرد. با گذشت زمان و ثابت شدن تأثیر شگرف Motion Graphics روی مخاطب و نیز با پیشرفت تکنولوژی، امروزه میتوان این المانهای متحرک را در ابعاد مختلف و روی نمایشگرها و تابلوهای مختلف و تولید محتوای ویدئویی مشاهده کرد. در ادامه به مهمترین کاربردهای Motion Graphics در دنیای امروز اشاره خواهیم کرد.
موشن گرافیک در تلویزیون
از میزان کاربرد Motion Graphics در تلویزیون نه تنها کاسته نشده، بلکه افزایش قابل توجهی نیز در این زمینه مشاهده میشود. در تیتراژ بسیاری از سریالها یا فیلمها، از عناصر گرافیکی متحرک نه تنها برای نمایش اسامی و عنوان فیلم، بلکه برای آمادهسازی ذهن مخاطب برای آشنایی با دنیای فیلم یا سریال نیز استفاده میشود. از دیگر کاربردهای Motion Graphics در تلویزیون را میتوان در موارد زیر مشاهده کرد:
- نمایش آبوهوا در شبکههای خبری
- نمایش نتایج مسابقات ورزشی به صورت زیرنویس
- جلب توجه مخاطب برای اعلان یک خبر مهم در زیرنویس شبکههای خبری
- جلب توجه مخاطب برای نمایش ساعت پخش برنامهها در شبکههای مختلف تلویزیونی
موشن گرافیک در بازاریابی و تبلیغات
با پیشرفت تکنولوژی، صنعت بازاریابی نیز از تبلیغ به کمک تصاویر ایستا بیشتر و بیشتر فاصله گرفت. اکنون دیگری هر المان گرافیکی، قابلیت تحرک دارد! ویدیو، یک ابزار قدرتمند برای تبلیغ یک محصول و افزایش میزان فروش آن است. ساخت یک موشن گرافیک به صورت فکر شده، به جا انداخته شدن محصول و برند شما در ذهن مشتریان بالقوه، کمک بسیار بزرگی خواهد کرد. حتی اگر میخواهید یک متن ساده را در شبکههای اجتماعی نمایش دهید، آن را به صورت متحرک نشان دهید یا اینکه جلوههای گرافیکی متحرک را به متن خود اضافه کنید.
در بسیاری از شبکههای اجتماعی مثلا برای تولید محتوا در اینستاگرام، ابزارهایی برای اضافه کردن جلوههای گرافیکی به تصاویر ثابت گنجانده شده است. حتی اگر خودتان دانش و توانایی طراحی عناصر گرافیکی متحرک را ندارید، میتوانید به تصاویر و متنهای ایستای خود، با استفاده از ابزار از پیش تعبیه شده در نرمافزارها یا شبکههای اجتماعی، جلوه کاربرپسندتری اعطا کنید. اگر هم صاحب یک شرکت یا کسبوکار هستید، استخدام طراح برای ساخت Motion Graphics را در نظر بگیرید. اگرچه طراحی Motion Graphics، هزینه بیشتری روی دستتان خواهد گذاشت، اما تأثیر شگرف آن در جذب مشتریان، این هزینه را در طولانی مدت جبران خواهد کرد. تحرک عناصر گرافیکی و متنها، برگ برنده شما در تبلیغات و بازاریابی و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی خواهد بود!
موشن گرافیک در وبسایت ها و اپلیکیشن ها
طراحی وبسایتها و اپلیکیشنها نیز با پیشرفت تکنولوژی دسخوش تغییر شده است. امروزه به تجربه کاربر از کار با وبسایت یا اپلیکیشن، اهمیت زیادی داده میشود. تنوع دستگاههایی که مردم برای دسترسی به وبسایتها یا اپلیکیشنها استفاده میکنند نیز افزایش پیدا کرده است. وبسایت یا اپلیکیشن باید در کامپیوتر، تبلت یا گوشیهای هوشمند به خوبی نمایش داده شود و قابل استفاده باشد. یکی از چیزهایی که میتواند تجربه کار با وبسایت یا اپلکیشن را بهبود ببخشد، اضافه کردن عناصر گرافیکی و به خصوص عناصر گرافیکی متحرک به وبسایت یا اپلیکیشن است. پیشرفتهای انجام شده در روشها و ابزارهای توسعه وبسایت و برنامهنویسی و از طرفی قدرتمندتر شدن گوشیها و لپتاپها از نظر پردازش، این امکان را به برنامهنویسان داده است تا در وبسایتها و اپلیکیشنهای خود از انیمیشنها و عناصر گرافیکی زیبا استفاده کنند، بدون اینکه در عملکرد یا سرعت اجرای سایت یا اپلیکیشن، اختلال وارد شود. استفاده از موشن گرافیک در قسمتهای مختلف سایت نظیر منوها، باعث بهبود تجربه کار با آن خواهد شد و احتمال مراجعه دوباره کاربر به سایت شما را افزایش خواهد داد.
موشن گرافیک در ویدیوهای توضیحی (Explainer Videos)
ویدیوهای توضیحی، ویدیوهایی هستند که برندها یا شرکتها با اهداف زیر به ساخت آنها اقدام میکنند:
- معرفی ماهیت کسبوکار
- چگونگی روند انجام کارها در سازمان یا شرکت
- چگونگی نحوه ثبت سفارش، پردازش کالاها و رسیدن آنها به دست مشتری
- توضیخ یک موضوع یا افزایش آگاهی مردم و مشتریان
برای مثال، یک شرکت که در حوزه فروش دانههای قهوه فعالیت میکند، میتواند از موشن گرافیکی برای ساخت ویدیو توضیحی و معرفی تاریخچه مصرف قهوه در میان مردم، یا تاریخچه تأسیس شرکت خودش، استفاده کند. یک Motion Graphics جذاب و حرفهای، میتواند به لطف شبکههای اجتماعی به سرعت دیده شود و در میان مردم جابیفتد. به کمک ویدیوهای توضیحی و تولید محتوا در یوتیوب، میتوان فرایندهای پیچیدهای را که یک کسبوکار با آن مواجه است، به صورت قابل فهم برای مشتریان قرار داد. بنابراین مشتریان در جریان کار بزرگی که شرکت شما برای ساخت یک محصول یا انجام یک خدمت انجام میدهد، قرار میگیرند. این کار منجر میشود تا مشتریان از نظر احساسی، ارتباط بهتری با کسبوکار شما برقرار کنند.
موشن گرافیک در طراحی لوگو یا آیکون ها
نمایش لوگو به صورت متحرک، میتواند کاربرد فراوانی در تبلیغ برند داشته باشد. امروزه بسیاری از شرکتها اقدام به ساخت ویدیو و تبلیغ محصولات خود در شبکههای اجتماعی میکنند. نمایش لوگو به صورت متحرک در این ویدیوها، باعث میشود تا نام برند شما راحتتر در ذهن مخاطب حک شود. یکی از مثالهای بارز استفاده از لوگوی متحرک را میتوانید در موتور جستجوی گوگل ببینید. گوگل، با توجه به مناسبهای روز، لوگوی خود را به صورت متحرک درآورده و آن را متناسب با مناسبت مورد نظر، شخصیسازی میکند. کاربران گوگل، با مشاهده لوگوی آن، درباره مناسبتی که گوگل قصد اعلام آن را دارد، آگاه میشوند. تأثیر مثبت Motion Graphics در برندسازی را میتوانید در نمایش لوگوهای متحرک مشاهده کنید.
موشن گرافیک در ارائه ها و نمایش آمار و ارقام
بسیاری از سازمانها یا شرکتها، علاقه دارند که عملکرد خود را در قالب آمار و ارقام با مشتریان خود به اشتراک بگذارند. همچنین دولتها برای نشان دادن اهمیت بعضی از مسائل (نظیر کاهش یا افزایش جمعیت) به آمار و ارقام رجوع میکنند. نشان دادن آمار و ارقام به صورت نمودار که خود جلوهای از عناصر گرافیکی است، میتواند تأثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد. حال اگر از عناصر گرافیکی متحرک نیز برای ارائه آمار و ارقام استفاده شود، تأثیر بهتری را نیز روی مخاطب مشاهده خواهید کرد. همچنین بیان موضوعات یا ایدهها در ارائههایی که در دانشگاه یا محل کار میدهید، به کمک موشن گرافیک بسیار راحتتر خواهد بود. میتوانید به کمک عناصر گرافیکی متحرک، جزئیات پیچیده مربوط به یک ایده را به راحتی به مخاطبان خود منتقل کنید.
موشن گرافیک در دنیای آموزش
مشابه با ویدئوهای توضیحی که برای معرفی محصولات یا فرآیندها از آن استفاده میشود، موشن گرافیک نقش موثری در آموزش دارد. کودکان و دانش آموزان هنگام یادگیری مطالب جدید، با زبان بصری بیشتر ارتباط برقرار میکنند. بنابریان با استفاده از موشن گرافی میتوان تجربه و کیفیت یادگیری را بهبود بخشید.
موشن گرافیک در طراحی UI/UX
اگر چه طراحی تجربه کاربری برای موبایل و دسکتاپ یک حوزه کاملا تخصصی و جدا محسوب میشود اما هنگام پیادهسازی آن به نوعی از موشن گرافی نیز استفاده میشود. طراحی تجربه کاربری به بررسی نحوه تعامل کاربران با محصولات دیجیتال و اینکه چه چیزی باعث بهتر شدن تجربیات آنها میشود، میپردازد.
در برخی سایتها زمانیکه کاربر رمز عبور نادرست را وارد میکند، فیلد ورودی به حالت لرزان درمیآید یا در گوشه سمت راست بالای صفحه یک آیکون کال تو اکشن جنبان وجود دارد. در طراحی همه این موارد که تجربه کاربری و رابط کاربری را بهبود میبخشند از موشن گرافی استفاده شده است.
هزینه طراحی موشن گرافیک
تعرفه موشن گرافیک در سال 1402 وابسته به نوع کاربرد میتواند متفاوت باشد.
در پایان، استفاده از موشن گرافیک را برای انتقال راحت تر مفاهیم در نظر بگیرید
در این مطلب، Motion Graphics را معرفی کرده و اهمیت استفاده از عناصر گرافیکی متحرک را بیان کردیم. اگر به هر شیوهای میخواهید پیامی را به مخاطب خود برسانید، یا تأثیر بیشتری روی آنها بگذارید، حتماً و حتماً استفاده از Motion Graphics را مد نظر قرار دهید.
آیا موشن گرافیک یک جلوه بصری است؟
Motion Graphics یک طراحی گرافیکی متحرک است، در حالی که جلوههای بصری فیلمهای موجود را با تصاویر تولید شده توسط رایانه ترکیب میکند تا صحنههای واقعی ایجاد کند.
از چه ابزاری برای تولید موشن گرافیک استفاده میشود؟
نرم افزار افترافکت ابزار اصلی طراحان موشن گرافی محسوب میشود.ماهیت انعطاف پذیر و همه کاره AE آن را در بین انیماتورها محبوب کرده است.