وقتی یک محتوا به سرعت در بین جامعه کاربران فضای مجازی پخش شود، ویروسی نامیده میشود، چرا که همانند ویروس قدرت سرایت از یک نفر به نفر بعدی و همه گیری سراسری جامعه را دارد. علی رغم بد بودن ویروسهای بیماریزا از نظر علوم زیستی، محتوای ویروسی در علوم ارتباطات و انتشار محتوا بسیار مطلوب است. هر کسی که در دنیای مجازی به تولید محتوا میپردازد، مشتاق بازدیدهای بیشتر و بیشتر است.
مروری بر فواید محتوای ویروسی
ارزش فضای مجازی بر اساس تعداد کاربران آن تعیین میشود برای مثال ترافیک بازدید از وبسایتها، تعداد فالورها در یوتیوب و اینستاگرام، تعداد اعضای کانالهای تلگرامی، تعداد دفعات تماشای یک ویدئو در آپارات و الی آخر.. به این ترتیب مهمترین فایده یک محتوای ویروسی افزایش تعداد بازیدهای آن و در نتیجه ارزشمند شدن تولیدکننده یا بستر بارگذاری آن است. در اینجا به برخی از امتیازاتی که ارزشمند شدن در فضای مجازی برای افراد دارد اشاره میکنیم:
- کسب و کارهای تجاری با داشتن اعتبار و ارزش در فضای مجازی بهتر و بیشتر شناخته میشوند که به افزایش درآمد آنها در دنیای دیجیتال امروز کمک میکند.
- پیجهای شخصی در فضای مجازی با کسب اعتبار به شهرت و محبوبیت بیشتری دست مییابند.
- شبکههای خبری به منبع و مرجعی عمومی تبدیل شده و قدرت نفوذ زیادی در جوامع خواهند یافت.
- بسترهای تبلیغاتی اعتبار لازم برای جذب تبلیغات بیشتر و به دنبال آن پول بیشتر را کسب میکنند.
- برندسازی جهانی یکی از جذابترین آثار وایرال شدن محتوا در بین کاربران بین المللی است.
روشهای وایرال شدن محتوا
وقتی شما خواننده این مطلب هستید معنایش آن است که یکی از کاربران فضای مجازی هستید و احتمالا با انواع روشهای اشتراک گذاری محتوا آشنایی دارید. برای وایرال شدن مطالب نیز از همین روشها استفاده میشود. به عبارتی با توجه به نوع محتوا و محل انتشار آن از مسیرهای مختلفی ممکن است برای کاربران ارسال گردد.
- استفاده از گزینه اشتراک که در تمامی اپلیکیشنهای شبکه اجتماعی تعبیه شده است.
- استفاده از ایمیل و دیگر روشهای ارتباطی برای ارسال لینک محتوا
- استفاده از بک لینک و اشاره به محتوای مورد نظر درون محتوای وبسایت دیگر؛ از این روش در خبرگزاریها به کرات استفاده میشود.
- دانلود فیلم و عکس یا کپی متن و ارسال برای دیگران که البته میبایست با ذکر نام منبع باشد.
- گفتگو درباره موضوع یک محتوا در بین دوستان، همکاران و خانواده به نحوی که باعث کنجکاوی آنها شده و با سرچ در اینترنت و یا مراجعه مستقیم به محل انتشار، از آن محتوا بازدید شود.
مشخصات محتوای ویروسی چیست؟
با توجه به اینکه وایرال شدن یک محتوا توسط کاربران انجام میشود و میدانیم که هر انسانی علایق و سلایق مختص خود را دارد، بنابراین انگیزه افراد از به اشتراک گذاشتن محتوا متفاوت است و شاید نتوان مشخصات دقیقی برای آن عنوان کرد اما در یک نگاه کلی به مطالبی که در بین عموم جامعه وایرال شدهاند میتوان برخی از خصوصیات مشترک آنها را بیان نمود:
- جذابیت؛ یک کاربر برای اینکه محتوای شما را برای دوستش ارسال کند باید برایش بیشتر از یک محتوای روتین جذاب باشد.
- منحصر به فرد باشد؛ وقتی یک نوشته، صوت، عکس یا فیلم آنقدر جدید و تک باشد که هیچ کجای فضای مجازی مشابه آن را نتوان یافت کاربران را ترغیب میکند به دیگران هم از وجود آن اطلاع بدهند.
- حامل یک پیام آموزنده و تاثیر گذار بر زندگی انسان باشد؛ همه ما دوست داریم وقتی به موضوعی کارآمد برای بهتر شدن زندگی بر میخوریم، عزیزانمان را در استفاده از آن سهیم کنیم.
- خبری مهم و جدید باشد؛ اخبار تازه و تاثیرگذار بزرگترین سهم را در بین محتواهای ویروسی دارد.
- برای کاربر منفعت مالی داشته باشد؛ مانند تخفیفهای مدت دار در کسب و کارهای اینترنتی
- سرگرم کننده باشد؛ انواع محتوای فان به خصوص ویدئوهای سرگرم کننده در شبکههای اجتماعی به سرعت وایرال میشوند.
نکات مهمی که در تولید محتوای ویروسی باید در نظر گرفت
با توجه به اثرات مثبتی که وایرال شدن یک پست بر صفحات فضای مجازی میگذارد، کاربران زیادی برای تولید این دست از محتوا تلاش میکنند. در واقع اکثر وبلاگ نویسان، بلاگرهای صفحات اجتماعی و تولیدکنندگان محتوا در کسب و کارهای اینترنتی با انتشار یک پست در بین تعداد بسیار زیادی از کاربران که جزء فالوورهای آنها نیستند، به سود خوبی میرسند. اما باید به چند نکته کلیدی دقت کرد تا نتایج بهتری حاصل شود:
- محتوا در کنار انتشار ویروسی با بار منفی همراه نباشد زیرا فقط نظر موافق کاربران است که به ارزشمند شدن محتوا منجر میشود وگرنه همانطور که سیاهی و سفیدی هر دو قابلیت گسترش دارند، محتوای ناخوب نیز پخش میشود اما نتایج مضر برجای میگذارد. بنابراین تولید محتوای ویروسی در صورت مفید بودن برای مردم و داشتن تاثیر مثبت بر زندگی آنان به وایرال سودمند میانجامد.
- هدف خود را از تولید محتوای ویروسی مشخص کنید. اگر قصد شناخته شدن و برندسازی دارید یا اگر هدفتان کسب درآمد بیشتر است، یا انتشار اخبار برای آگاه سازی جامعه مد نظر شماست و یا هر انتظار دیگری که از وایرال گسترده محتوا دارید، در ابتدا برای خود شفاف سازی کنید و ماهیت مطالب و نحوه ارائه آن را مبتنی بر هدف انتخاب نمایید.
- رعایت اختصار و کوتاهی محتوا به سرعت انتشار آن کمک میکند. این نکته یک قانون قطعی نیست اما عمومیت دارد. به عبارتی وقتی یک ویدئو یا متن کوتاه باشد، کاربران تمایل بیشتری برای اشتراک آن دارند.
- کیفیت محتوا مطلوب باشد. وقتی کیفیت تصاویر، صدا و یا رسایی متون از متوسط کمتر باشد، علی رغم داشتن بار معنایی زیاد بر وایرال آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.
- سادگی در بیان پیام محتوا حفظ شود. اکثریت کاربران فضای مجازی و مردم جامعه انسانهای عادی هستند، بنابراین محتوایی که برای همگان قابل فهم باشد، بیشتر انتشار مییابد.
- به احساس کاربر در تک تک لحظات تولید محتوای ویروسی توجه شود. اگر هم حسی مطلوب بین تولید کننده و مخاطب ایجاد گردد، فرد احساس میکند به خوبی درک میشود. لذا آن محتوا را برای دیگران که با آنها هم نظر هستند نیز ارسال میکند تا آنها نیز احساس خوب درک شدن را تجربه نمایند.
- از چراغهای چشمک زن برای جلب نظر اولیه مخاطبان استفاده کنید مانند کلید واژههای جذاب، هشتک گذاری خاص، رنگ بندی نمادین و امثال آن.. به این ترتیب وقتی محتوا برای یک کاربر ارسال شد، او نیز توجهش جلب شده و برای کاربران سطوح بعدی که هیچ ارتباطی با تولید کننده ندارند ارسال میگردد.