با گسترش اینترنت و دسترسی همگان به ابزارهای ارتباطی هوشمند تعجبی ندارد که آمار استفاده از انواع پلتفرم‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد. امروزه افراد ترجیه می‌دهند بسیاری از نیازهای خود را با استفاده از اینترنت و تنها با چند کلیک ساده برطرف کنند. کاربران هر روزه به شبکه‌های اجتماعی خود سر می‌زنند و در آن‌ها به فعالیت می‌پردازند. با توجه به این موضوع کسب و کارهای مختلف نیز به فکر استفاده از شبکه‌های اجتماعی گوناگون در جهت منافع خود هستند. بدین ترتیب رقابتی بزرگ میان کسب و کارهای گوناگون برای محبوبیت بیش‌تر در هر یک از شبکه‌های اجتماعی محبوب ایجاد شده است.

از جمله سوشال مدیاهای بسیار محبوب و پرطرفدار فیسبوک است. تولید محتوا در فیسبوک یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای جذب مخاطبان بیش‌تر در این شبکه اجتماعی انجام دهید. اما تولید و انتشار محتوا در فیسبوک نکات و ترفندهای مخصوص به خود را دارد که باید برای کسب نتیجه مطلوب به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی بیش‌تر موارد قابل توجه برای تولید محتوا در فیسبوک خواهیم پرداخت.

چرا تولید محتوا در فیسبوک؟

فیسبوک (facebook) از جمله شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب است که شهرت آن بر هیچ یک از کاربران اینترنتی پوشیده نیست. فیسبوک در ابتدا با ایده ایجاد ارتباط میان کاربران و یافتن دوستان جدید طراحی و عرضه شد؛ اما امروزه تعداد زیادی از کاربران تنها با این هدف از فیسبوک استفاده نمی‌کنند. این شبکه اجتماعی به بستری برای جستجو و یافتن مطالب مورد نظر کاربران تبدیل شده است. بسیاری از کاربران فیسبوک روزانه حداقل یک بار برای یافتن خدمات و محصولات مورد نیاز خود، یافتن مطالب آموزشی و کاربردی، و همچنین پیدا کردن پست‌ها و متون الهام‌بخش به این شبکه اجتماعی سر می‌زنند. این اطلاعات تنها برای کاربران مهم نیست؛ بلکه می‌تواند برای بازاریابان نیز ارزش زیادی داشته باشد. بازاریابان اینترنتی می‌توانند با استفاده از این اطلاعات خدمات بهتری به مخاطبان خود ارائه دهند. در واقع درک خواسته‌ها و نیازهای کاربران مسئله‌ای کلیدی برای تمام بازاریابان است.

طبق آمار اعلام شده تعداد کاربران فعال فیسبوک در سرتاسر جهان ماهانه به بیش از 2.80 میلیارد نفر می‌رسد و روزانه نیز حدود 1.84 میلیارد نفر از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. فیسبوک آنچنان محبوب و پرطرفدار است که بازاریابان نمی‌توانند اهمیت آن را نادیده بگیرند. جالب است بدانید که فیسبوک حدود 59 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است. با توجه به این آمار این شبکه اجتماعی را می‌توان رهبر و پیشرو دیگر شبکه‌های اجتماعی دانست. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک برای دست یافتن به مخاطبان بیش‌تر و افزایش فروش خود از فیسبوک استفاده می‌کنند. با توجه به آنکه امروزه بسیاری از کاربران اینترنتی به دنبال محتوای ارزشمند و مفید هستند، بهترین راه موفقیت در فیسبوک نیز تولید محتوای جذاب و کاربردی است.

9 نکته طلایی برای تولید محتوا در فیسبوک

دانستن اهمیت تولید محتوا و انتشار مطالب گوناگون در فیسبوک برای کسب موفقیت و افزایش تعداد مخاطبان کافی نیست. برای آنکه بتوانید با فعالیت در فیسبوک به اهداف خود دست پیدا کنید باید بتوانید محتوای باکیفیت تولید کنید. محتوای باکیفیت فاکتورهای گوناگونی دارد که باید به آن‌ها توجه شود. علاوه بر این محتوای مناسب برای فیسبوک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که تنها با شناخت کافی بر این شبکه اجتماعی به آن‌ها پی خواهید برد.

با توجه به این مسائل معمولاً توصیه می‌شود که کار تولید محتوا در فیسبوک را به فردی متخصص و باتجربه در این زمینه بسپارید تا نتایج دلخواه خود را کسب کنید. متخصصان ما در سلام محتوا همواره حاضر به ارائه خدمات تخصصی و باکیفیت در این زمینه هستند. در ادامه برخی از نکاتی که بهتر است برای تولید محتوا در فیسبوک به آن‌ها توجه داشته باشید را بررسی خواهیم کرد:

محتوایی منتشر کنید که برای مخاطبانتان جذاب است

کلید اصلی برای توسعه یک صفحه محبوب و افزایش تعداد مخاطبان در فیسبوک طراحی و انتشار محتوایی است که بتواند نظر کاربران را جلب کرده و برای آن‌ها جذاب باشد. بهتر است تنها بر روی کسب و کار خود تمرکز نکنید. ارائه اطلاعات کاربردی و مفید و مطالب جذاب می‌تواند ارتباط قوی‌تری میان شما و مخاطبانتان ایجاد کرده و نظر آن‌ها را به سمت کسب و کار شما جلب کند. به طور مثال می‌توانیم به حساب کاربری رد بول (red bull) در فیسبوک اشاره داشته باشیم. این کمپانی به خوبی می‌داند که مخاطبانش به فعالیت‌های هیجان‌انگیز و پرانرژی علاقمند هستند و به همین دلیل هم محتوایی را منتشر می‌کند که برای مخاطبان جذاب و شگفت‌انگیز است؛ حتی اگر این مطالب به طور مستقیم با رد بول مرتبط نباشند.

از انواع مختلف محتوا استفاده کنید

یکی از نکاتی که باید در تنظیم استراتژی و تقویم محتوایی خود به آن توجه داشته باشید استفاده از انواع مختلف محتوا است. استفاده مداوم از یک نوع محتوا ممکن است صفحه شما را تکراری و کسل‌کننده کند. می‌توانید متناسب با فعالیت کسب و کار خود از انواع روش‌های تولید محتوا برای ایجاد تنوع و جذابیت بیش‌تر استفاده کنید. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

تصویر

تنها نگاهی لحظه‌ای به تصاویر توسط مخاطبان می‌تواند نظر آن‌ها را نسبت به مطالب شما جلب کند. امروزه بسیاری از کاربران فضای مجازی زمان و حوصله برای مطالعه مطالب طولانی را ندارند. ارائه تصویر مناسب در کنار متن محتوا می‌تواند ایده‌ای عالی برای جلب نظر این مخاطبان باشد. می‌توانید از انواع اینفوگرافی‌ها نیز برای ارائه اطلاعات آموزشی یا آماری استفاده کنید.

ویدئو

بسیاری از کاربران ترجیه می‌دهند به جای مطالعه متن‌های پیچیده و طولانی ویدئو مربوطه را تماشا کنند. می‌توانید ویدئوهایی مرتبط با کسب و کار خود در زمینه‌های گوناگون منتشر کنید. به طور مثال اگر صاحب یک کلینیک درمانی برای حیوانات خانگی هستید می‌توانید از صدها و هزاران ویدئو مختلف از حیوانات بامزه و سرگرم‌کننده در صفحه خود استفاده کنید.

اخبار

یکی از مهم‌ترین انواع محتوا که باید برای موفقیت صفحه فیسبوک خود از آن استفاده کنید اخبار است. سعی کنید رویدادهای مهم و اتفاقات اخیر کسب و کار خود را با استفاده از فیسبوک به سمع و نظر کاربران برسانید. بسیاری از مخاطبان برای اطلاع از رویدادهای مرتبط با کسب و کارتان به صفحه شما سر می‌زنند.

پست وبلاگ

بسیاری از کسب و کارهای بزرگ یک وبسایت اینترنتی یا وبلاگ نیز دارند که در آن مقاله‌های مرتبط را منتشر می‌کنند. انتشار لینک مقالات تازه منتشر شده در وبلاگ نیز می‌تواند ایده‌ای عالی برای افزایش ترافیک وبسایت و در نتیجه افزایش فروش باشد. تنها کافیست خلاصه‌ای کوتاه به همراه لینک مقاله را در صفحه فیسبوک خود پست کنید.

پست‌های خود را با یک سوال تمام کنید

یکی از ترفندهای بسیار مهمی که می‌تواند برای تولید محتوا در فیسبوک به شما کمک کند، اتمام هر یک از پست‌ها با یک سوال است. اگر در محتوای خود با پرسشی مناسب کاربران را به صورت مستقیم مخاطب قرار داده و آن‌ها را به تعامل تشویق کنید می‌توانید نتایج بسیار بهتری دریافت کنید. سعی کنید در هر محتوایی که منتشر می‌کنید مخاطبان را به آغاز یک گفتگوی شیرین و هیجان‌انگیز دعوت کنید. اگر قصد دارید تنها لینکی از مطلبی خاص را منتشر کنید آن‌ را با سوالی کوتاه نیز همراه کنید.

بیش از حد مطلب منتشر نکنید

بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از دلایلی که بسیاری از کاربران دست از دنبال کردن برخی از اکانت‌های فیسبوکی برمی‌دارند این است که به صورت مداوم با انتشار پست‌های جدید آزرده‌خاطر می‌شوند. متاسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند که انتشار هر روزه و مداوم مطالب گوناگون می‌تواند به روز بودن آن‌ها را نشان داده و نظر کاربران را جلب کند؛ این در حالی است که این کار نتایج وحشتناکی به دنبال خواهد داشت. سعی کنید به کمک مشاور تولید محتوا در فیسبوک برای انتشار مطالب خود در این شبکه اجتماعی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید.

محتوا با طول مناسب منتشر کنید

اگر می‌خواهید بیش‌ترین شانس برای تعامل کاربران را داشته باشید سعی کنید پست‌های بیش از 50 کاراکتر را منتشر نکنید!  بسیاری از کاربران فیسبوک زندگی پر از مشغله‌ای داشته و زمان کافی برای مطالعه مطالب طولانی در اختیار ندارند. به همین دلیل هم بهتر است طول محتوای خود را کوتاه نگه داشته و سعی کنید پیام مورد نظر خود را به صورت واضح و شفاف در آن بیان کنید. اگر می‌خواهید مطلبی طولانی را با کاربران خود به اشتراک گذارید بهتر است آن را در وبلاگ خود منتشر کرده و لینک مطلب را به همراه توضیحی کوتاه در صفحه فیسبوک خود قرار دهید.

با مخاطبانتان تعامل داشته باشید

برای داشتن یک اکانت موفق در فیسبوک باید به مخاطبان خود اهمیت دهید. کاربران نه به عنوان مشتری، بلکه برای یافتن دوستان و کانکشن‌های جدید به فیسبوک سر می‌زنند. زمانی که مطلب جدیدی در فیسبوک منتشر می‌کنید مانند یک کاربر فکر کنید، نه یک بازاریاب!     پست‌های خود را کوتاه و ساده نگه دارید. زمانی که سوالی را منتشر می‌کنید نسبت به پاسخ‌های کاربران بی‌تفاوت نباشید. سعی کنید برای تک تک پاسخ‌ها واکنشی داشته باشید و اهمیت کاربران برای خود را به خوبی نشان دهید. این کار می‌تواند صمیمت میان مخاطبان و برند شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

پشت صحنه کار خود را به اشتراک گذارید

یکی از ایده‌های جذاب برای تولید محتوا در فیسبوک انتشار تصاویر یا ویدئوهایی از پشت صحنه کار است. روش‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد. می‌توانید از نحوه تولید محصولات تصاویری تهیه کرده و یا کارمندان فعال خود را معرفی کنید. بسیاری از کاربران نسبت به نحوه انجام کارها و مدیریت شما در محیط کاری کنجکاو هستند. بدین ترتیب انتشار این دسته از محتواها می‌تواند ایده‌ای عالی برای جلب اعتماد مشتریان و ایجاد ارتباطی صمیمانه‌تر باشد.

تخفیفات خود را به اطلاع کاربران برسانید

یکی از ترفندهای بازاریابی ارائه تخفیفات هیجان‌انگیز در زمان‌های مناسب است. ارائه تخفیف برای محصولات و خدمات مختلف می‌تواند بسیاری از کاربران را به حداقل یک بار استفاده از کالاهای کسب و کار شما تشویق کند. با توجه به این موضوع بسیار مهم است که تا جای ممکن کاربران بیش‌تری را در جریان تخفیفات خود قرار دهید. سعی کنید تصاویر گرافیکی هیجان‌انگیزی برای چنین رویدادهایی طراحی کرده و آن‌ها را در زمان مناسب در صفحه فیسبوک خود منتشر کنید. مطمئن باشید این کار در کنار کیفیت بالای محصولات و مدیریت عالی شما می‌تواند تعداد مخاطبانتان را به مرور زمان افزایش دهد.

پست‌های خود را در زمان طلایی منتشر کنید

از دیگر نکاتی که باید برای تولید محتوا در فیسبوک به آن توجه داشته باشید انتشار محتوا در زمان مناسب است. هر یک از کاربران با توجه به مشغله‌های خود زمان خاصی از روز را صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. انتشار محتوا در این زمان‌ها می‌تواند شانس دیده شدن مطالب شما را افزایش دهد. اما چگونه می‌توان بهترین زمان برای انتشار محتوا در فیسبوک را شناسایی کرد؟ بهترین زمان درج محتوا با توجه به نوع کسب و کار شما و پرسونای مخاطبان هدفتان تعیین می‌شود. به طور مثال اگر مشتریان اصلی محصولات شما بانوان خانه‌دار هستند بهتر است مطالب خود را زمان صبح و یا در ساعات پایانی شب منتشر کنید. در انتها می‌توانید با بررسی اطلاعات آماری حاصل از صفحه و کمی آزمون خطا زمان طلایی انتشار محتوا برای کسب و کار خود را پیدا کنید.

تعرفه تولید محتوا در فیسبوک چقدر است؟

از جمله مسائلی که برای بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کارها اهمیت دارد هزینه تولید محتوا در فیسبوک است. متاسفانه به دلیل نوسان‌های اقتصادی و فاکتورهای گوناگونی که بر کیفیت محتوا تاثیر دارند نمی‌توان عدد دقیقی را به عنوان هزینه تولید محتوا ارائه داد. به طور کلی قیمت تولید محتوا برای فیسبوک به عواملی نظیر نوع محتوا، تعداد محتواهای درخواستی، و همچنین سابقه و افتخارات شرکت تولیدکننده محتوا بستگی خواهد داشت. بهتر است به خاطر داشته باشید پرداخت هزینه کم‌تر الزاما به حفظ منابع مالی شما کمک نخواهد کرد؛ زیرا معمولاً پرداخت هزینه کم‌تر کیفیت پایین‌تری را نیز به دنبال داشته و شما را ناچار به پرداخت هزینه‌های بیش‌تر در آینده‌ای نزدیک خواهد کرد.

هدف اصلی از تولید محتوا در فیسبوک معرفی خدمات و محصولات کسب و کار و به دنبال آن جذب مخاطبان بیش‌تر و افزایش میزان فروش محصولات است. محبوبیت بالای فیسبوک یکی از دلایل اهمیت تولید محتوا در این شبکه اجتماعی است.

بهترین نوع محتوا در فیسبوک با توجه به نوع و ماهیت کسب و کار شما و همچنین ویژگی‌های مخاطبان هدفتان بستگی خواهد داشت. مشاوران بازاریابی محتوا می‌توانند با بررسی تمام عوامل بهترین نوع محتوای فیسبوکی برای کسب و کار شما را تعیین کنند.

بله. هر شبکه اجتماعی ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به خود را دارد که باید در روند تولید محتوا مورد توجه قرار گیرند. فیسبوک نیز محیطی کاملاً متفاوت نسبت به اینستاگرام دارد که باید مورد توجه تولیدکننده محتوا باشد.

معمولاً استفاده از دو یا سه هشتگ در هر پست فیسبوکی مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که استفاده از تعداد بالای هشتگ می‌تواند نتایج عکس به دنبال داشته باشد.

  1. محصول و خدمات خود را برای مشاهده توسط مشتری منتشر کنید.
  2. نظرات و توصیه‌های کاربران را به صورت برجسته منتشر کنید.
  3. محتوای کاربران را بازنشر کنید.
  4. ترفندها و نکات آموزشی مختلفی را به اشتراک بگذارید.
  • بهتر است مدت زمان فیلم‌ها 30 ثانیه تا 1 دقیقه باشد.
  • فیلم‌هایی که ایجاد می‌کنید کیفیت بالایی داشته باشد.
  • پیام اصلی را در چند ثانیه اول فیلم منتقل کنید تا توجهات را به خود جلب کند.
  • به انتشار فیلم‌های عمودی که برای مشاهده در تلفن همراه تعبیه شده‌اند توجه کنید.
  • یک تصویر کوچک جذاب تهیه کنید که باعث دریافت کلیک شود.

امروزه همه کسب و کارها برای رسیدن به موفقیت و توسعه کار خود به شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند. و در صورت حرفه‌ای بودن در این فضاها می‌توانند موقعیت‌های بهتری را برای خود ایجاد کنند. اما این کار باید طبق اصول و قوانین هر فضا پیش برود تا نتیجه‌ای عالی به دنبال داشته باشد. فیسبوک یکی از قدرتمندترین آن‌ها محسوب می‌شود.

4/5 - (3 امتیاز)